De Voorbereidingen - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu De Voorbereidingen - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu

De Voorbereidingen

Door: sophieschermervoest

Blijf op de hoogte en volg Sophie

13 Juli 2011 | Nederland, Leiden

Hehe hier is dan eindelijk mijn eerste blog!

Nog 16 nachtjes slapen en dan is het zover!!! Dan kan het grote avontuur beginnen!

Voor dat grote avontuur waren veel voorbereidingen nodig.
Het begon allemaal met uitwisselingen met school waar ik erg enthousiast over was. Met elke uitwisseling heb ik wel meegedaan. Toen kwam het idee van mijn oom Frank om een keer naar de voorlichtingsdag van de Rotary uitwisseling te gaan en was ik meteen helemaal om. DIT WIL IK GAAN DOEN!

Na een lange zoektocht naar een Rotaryclub en selectierondes ben ik toegelaten als jaarkind en kon ik een jaar weggaan, met heel veel dank aan de Rotaryclub Voorschoten-Leidschendam die mij deze kans bieden!
In november ben ik weekend weggegaan met alle uitwisselingsstudenten en kregen we veel informatie over de landenkeuzes en wat er allemaal bij zo'n jaar komt kijken. Het werd al snel duidelijk dat ik voor Zuid-Amerika wilde gaan en is het uiteindelijk Brazilie geworden!!!!
December was de maand waarin alles geregeld moest worden, van handtekeningen tot allerlei goedkeuringen van artsen.

Nadat ik alles had opgestuurd kreeg ik 4 juni het verlossende antwoord dat alles goed was en ik de formulieren kreeg van mijn eerste gastgezin; de familie Leal da Silva Oliveira dus ga ik nu door het leven als Sophia Alida Maria Schermer Voest Leal da Silva Oliveira, voor 3 maanden, want ik kom in 3 gastgezinnen.
Diezelfde dag had ik nog contact met hen en het kwam erg warm over.
Ik heb een vader en moeder, een gastbroertje van 16, een gastzus van 18 en een gastbroer van 22 maar die is al het huis uit. Daarnaast heb ik ook veel contact met de counselor, die mijn vertrouwingspersoon is het hele jaar! Ook zal ik van hem en zijn vrouw elke maandag Portugese bijles krijgen met de andere uitwisselingsstudenten uit het district.
Ik heb het meeste contact met mijn gastzus die prima Engels spreekt en me alle in's & outs van Frutal (het plaatsje waar ik heen ga) verteld.
Het klinkt allemaal zeker NIET verkeerd, ik ben al uitgenodigd voor een Braziliaans verjaardagsfeestje en heb een zwembad in de achtertuin!!!:)

Dit alles heeft natuurlijk ook een doel. Het idee van een uitwisselingsjaar is een jaar te leven in een andere cultuur en daarbij de taal, het land en jezelf te leren kennen. Ook zal ik Rotary bijeenkomsten moeten bijwonen en daar een ambassadrice van Nederland te zijn!
Ik zal in Brazilie naar school gaan om daar nieuwe mensen te leren kennen en de taal zo snel mogelijk te leren spreken. Ook zal ik waarschijnlijk FANTASTISCHE reizen in het land zelf gaan maken met uitwisselingsstudenten van over heel de wereld, georganiseerd door de Rotary!

Nu ben ik bijna klaar om te gaan: een ZEER geslaagd afscheidsfeestje, alle 9! vaccinaties gehaald, ticket geboekt, visum geregeld, cadeautjes voor de families gekocht. ALLEEN het afscheid nemen heb ik nog niet van iedereen gedaan, dat word nog echt wel moeilijk want ik ga iedereen HEEEL ERG missen!!!!!!!
Maar gelukkig hebben we de computer die veel goedmaakt:)

Bij de voorlichtingsdagen hebben ze wel gezegd dat je waarschijnlijk niet altijd evenveel contact met het thuisfront kan hebben, maar weet dat ik jullie wel altijd in mijn hartje bij me heb!

Ik fa proberen deze blog goed bij te houden van al mijn avonturen in Brazilie en reacties zijn altijd welkom;)
Naast deze blog kunnen jullie je mail invoeren en dan krijg je steeds een mailtje als ik een update plaats.


Nog 2 weken te gaan in Nederland en ik zal mijn volgende blog schrijven in Brazilie!

Veel liefs,
Beijos Sophie

  • 13 Juli 2011 - 19:02

    Ien:

    Hey Soof!!
    Super gaaf zo'n avontuur!!! Heel stoer dat je dat allemaal gaat doen, heel veel plezier en geniet van alle nieuwe mensen en indrukken! Liefs, ien

  • 13 Juli 2011 - 19:27

    Lieve Sophie:

    Wat fantastisch om jou op je reis te mogen volgen via deze blog!
    Je eerste enthousiaste verhaal neemt ons meteen al mee op weg naar Brazilië!
    Heel veel plezier en avontuur gewenst!
    Liefs en een dikke afscheidsknuffel van de Mullertjes uit het Oosten

  • 13 Juli 2011 - 22:17

    Frank Buurman:

    Hartstikke leuk, ik ben benieuwd of je straks Portugees met een Braziliaans accent spreekt. Naar men zegt is dit iets mooier dan het Portugees dat in Portugal wordt gesproken. Het land is prachtig, mijn broer Jos is net terug na concerten te hebben gegeven in onder meer Rio de Janeiro en Sao Paulo.

  • 14 Juli 2011 - 07:26

    Leontien:

    Hallo Sophie,

    Wij worden zeker trouwe lezers van je blog. Het gaat vast een onvergetelijke tijd worden.
    Heel veel succes met de laatste voorbereidingen!
    Een dikke knuffel van je familie uit Amersfoort

  • 14 Juli 2011 - 08:24

    Marlouke:

    Leuk Sophie zo'n reisverslag, dan kan ik het allemaal rustig lezen.
    Ik ga je volgen

  • 14 Juli 2011 - 10:02

    Ieke Van Dijk-Wijma:

    Over 14 dagen gaat het dan beginnen....HET ZUID-AMERIKAANSE AVONTUUR. Houdt je hart warm, maar je hoofd koel!
    Ik volg je met grote belangstelling en nieuwsgierigheid en heb100% vertrouwen in het slagen van dit experiment, liefs Ieke.

  • 14 Juli 2011 - 10:48

    Marijn En Eva :

    heeey Soof!
    wij gaan je volgen hoor !
    je moet ook nog ff uitleggen hoe scype werkt want dan kunnen we ook nog met je scypen :D

    Xxxx Eva en Marijn

  • 14 Juli 2011 - 11:00

    Eva :

    SOOF!
    ik heb scype aangemaakt !
    en ... ik moet jou ff als contact persoon doen dus,,
    wat is je scype naam?
    en e-maail adres ?

    XXX

  • 14 Juli 2011 - 13:01

    Petra:

    Superchill om je te gaan volgen; immers ik volg je al zolang , vanaf je zevende jaar!! Heel veel plezier met alle voorbereidingen.... uitzwaaien wordt op afstand vanuit de Dordogne!
    Dan ga je straks echt...ver weg maar niet uit ons hart! XXXXX

  • 15 Juli 2011 - 15:22

    Koen:

    Super verslag Sophie! Ik spreek je snel nog om wat te gaan doen deze twee weken!
    Kus

  • 15 Juli 2011 - 17:49

    Sijmen:

    Heee siss!
    leuke blog, ga je wel missen hoor..
    ik ga nu ook maar even skype aanmaken zodat we ook nog even kunnen praten!
    xxx

  • 18 Juli 2011 - 06:37

    Janny En Annet:

    hoi sophie!
    Wat een geweldige ervaring zal dit jaar voor je zijn! wij troosten je moeder wel zo nu en dan.....(wij zijn ervaringsdeskundigen :-)

  • 20 Juli 2011 - 17:50

    Sarah:

    aaaah sooof, ik ga je missen!!

  • 20 Juli 2011 - 18:22

    Virginia Ten Braak:

    Hi Sophie, ik ga je heel......................erg missen
    mijn wintersport dochterxxxxxxxxxxxxxxx

  • 21 Juli 2011 - 09:21

    Irma:

    Hallo Sophie, Leuk zo'n blog! Ik ga je reisverhaal natuurlijk volgen. Het lijkt me geweldig zo'n reis, dus geniet ervan. Groetjes

  • 21 Juli 2011 - 19:32

    Hoi Sophie:

    Wat een leuke, spannende periode ga jij tegemoet! Je zal druk zijn met het regelen van alle mogelijke dingen en met afscheid nemen..... Hoe is het met het leren van Spaans? Hélène en ik zijn heel benieuwd hoe je het in het eerste gastgezin zal maken. Zoals je weet hebben wij met Jeroen en Ellen ook iets vergelijkbaars meegemaakt. Wens Wilbert, Ada en Symen ook veel sterkte bij jouw vertrek volgende week en naturlijk voor jou wensen we je veel geluk en plezier! Groetjes Maarten

  • 27 Juli 2011 - 07:35

    Wietske Brouwer:

    Hoi Sophie,
    Op fb zag ik Paula's link naar jouw blog. Wat een enthousiasme, het klinkt alsof je een heel bijzonder en gaaf jaar tegemoet gaat! Goed geregeld hoor. Heel veel plezier!!
    groetjes Wietske
    - vroeger bekend als mevrouw Brouwer ;)

  • 28 Juli 2011 - 09:19

    Jacintha:

    Ai Phie, ben zoooooo benieuwd wat je van Brazilië en de Brazilianen gaat vinden! Je zult helemaal ondergedompeld worden in hun warme enthousiasme, dat kan ik je garanderen! Denk maar niet TEVEEL aan al die lieve aardige mensen hier in Nederland die je gaan missen, want komend jaar zal raar snel voorbij gaan door alle avonturen, en door met de mensen, de taal en zoveel andere dingen bezig te zijn. Ons zul je daarna weer genoeg zien, toch?! Ik verheug me er al op Braziliaans met je te kunnen praten! Ga maar lekker genieten van alles, en sterkte op moeilijke momenten! Abração!

  • 30 Juli 2011 - 15:26

    Hannah:

    Morgen al weg he!? Heel veel plezier en succes in Brazile!

    Ik nu door het leven als Sophia Alida Maria Schermer Voest Leal da Silva Oliveira

    haahaha

  • 30 Juli 2011 - 19:45

    Virginia:

    Hoi Sophie waar blijf je nu, ben
    benieuwd naar je vlucht etc.

  • 15 Augustus 2011 - 13:10

    Frank Schermer Voest:

    Hallo Sophie,

    Wat fijn dat het goed met je gaat. Heel erg leuk om elke keer iets van je te lezen. Je schrijft echt goed. Groetjes uit Lisse, natuurlijk ook van
    Rein en Lodewijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leiden

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Recente Reisverslagen:

23 April 2012

março e o viagem com minha mae

01 Maart 2012

I LOVE LIFE

04 Februari 2012

DROOMREIS

30 December 2011

ZOMERVAKANTIE

29 November 2011

terugblik na 4 maanden!
Sophie

Actief sinds 29 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1738
Totaal aantal bezoekers 34211

Voorgaande reizen:

29 Juli 2011 - 31 Mei 2012

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Landen bezocht: