3,5 maand hier!! - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu 3,5 maand hier!! - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu

3,5 maand hier!!

Door: sophieschermervoest

Blijf op de hoogte en volg Sophie

14 November 2011 | Brazilië, Frutal

Hier ben ik weeeeeer! Meneer van der Steege herinnerde me er weer aan, dus ben ik er weer even goed voor gaan zitten om een blog te schrijven :)
Ik zal proberen alle dingen te herinneren, want mijn notitieboekje heb ik wel eens meer gebruikt dan deze weken....

Na mijn laatste blog ging ik dat weekend naar Iturama om bij oma te logeren. Dat was erg leuk en vooral errrrrug warm! We hoorden op de radio dat het 39/40 graden was!!
Het weekend was vooral erg relaxt, gekletst met de familie die langskwam, helpen koken met oma. Want ja, zoals de meeste oma's kon deze oma ook erg lekker koken! Ook heb ik dit weekend weer 5 nieuwe vruchten geproefd (ben de namen alweer vergeten), die ik nog nooit eerder heb gezien maar wel erg lekker waren.

Woensdag 2 november was het dodendag, waar alle overledenen in de wereld werden herdacht. Mijn gastmoeder had gevraagd of ik het interessant vond om mee naar de begraafplaats te gaan, waar iedereen bloemen kwam leggen en te bidden. De begraafplaats hier is wel anders dan in Nederland. Hier staan sommige halve huizen met gordijnen, tafeltjes en al waar dan de kist in ligt. Toen we weer teruggingen zei mijn gastmoeder: ooh, we lopen hier nog even langs. Bleek het dus een ruimte te zijn waar doden mensen lagen, met familie eromheen. Ik schrok me rot! Hier blijken ze dus na 1 dag al te worden begraven en worden ze in een ruimte gelegd waar iedereen afscheid kan nemen. Iedereen kan er zomaar langslopen en er word geen dienst of iets gehouden. Dan heb ik toch liever de manier hoe het in Nederland allemaal gaat..
In die middag hebben we thuis een churrasco gehouden met picanha! Het lekkerste vlees wat er bestaat, helaas ook echt duur.. Maar we hadden wat te vieren, want de churrascoplaats is nu eindelijk helemaal gerenoveerd en is onwijs mooi en GROOT geworden. Ik zal binnenkort foto's maken!

Vorig weekend was het hoogtepunt toch echt wel de wedstrijd van CORINTHIANS! Matheus, Mayara en ik gingen er met de bus heen, samen met allemaal Corinthians supporters uit Frutal. Dus de sfeer zal er al snel goed in ;)
In het stadion zelf was eigenlijk het hele stadion Corinthians, met één klein vakje America. En jammer maar helaas, wie wonnen er?! Jaja inderdaad America.. Nu mag ik nu dan wel Corinthianssupporter in hart en nieren zijn, maar zo erg vond ik het nou ook weer niet dat ze verloren. Want de sfeer was echt GEWELDIG met alle trommels, muziek, liederen, mensen die zoveel met hun favoriete club meeleefden: echt een onvergetelijke ervaring!

Tuurlijk heb ik ook weer feestje hier, feestje daar gehad deze weken ;)

Ik zal ook weer iets vertellen over het dagelijkse leven doordeweeks in Brazilië, want dat heb ik al een tijdje niet meer gedaan. Kortom, doordeweeks vermaak ik me ook nog steeds meer dan prima.
Natuurlijk heb ik nog elke dag school van 7:10 tot 12:30, op vrijdag zelfs tot 10:50!! Ik vermaak me nu ook echt op school, zeker omdat ik nu steeds meer begrijp en veel meer zelf kan praten. Eerst was het meer Portungels (Portugees-Engels)/handen- en voetenwerk/google translate, maar nu probeer ik vooral alleen nog maar Portugees te praten en gaat dat me al redelijk goed af. Doordat ik ook meer versta kan ik de lessen ook beter volgen, wat af en toe ook serieus nog echt interessant is. Hier gaat het namelijk vaak ook over andere dingen dan die ik in Nederland heb gehad, dus leer ik ook nog eens iets ;). Toch blijft school natuurlijk wel heel anders in Nederland dan hier, maar ben al helemaal gewend. Dus een trommellesje, zingen, schreeuwen als je de aandacht van de leraar nodig hebt of af en toe even bijslapen op je tafel hoor er ook helemaal bij ;)

Na school ga ik naar huis en staat de lunch al op tafel, waar de rijst en bonen nog altijd de basis zijn. Daarbij allerlei groentes/salades, elke dag een ander soort vlees en als ik geluk heb heel af en toe een stukje VIS :D en natuurlijk het heerlijke fruit. In ieder geval, ik ben de rijst en bonen nog steeds niet zat en begin ze zelfs al te missen als ik ze een dag niet gegeten heb haha.

Daarna heb ik altijd een uurtje even voor me zelf en ga ik me klaarmaken om naar de sportschool te gaan! Want ja, daar ga ik nog steeds vaak heen in de week. Dat is ook wel nodig met al het lekkere eten hier ;). Ik had het niet verwacht, maar vind het nog steeds echt leuk om erheen te gaan. Dat komt vooral, omdat veel van mijn vrienden er ook heengaan en kan het goed vinden met de bodybuilder (leraar) die daar werkt. Het gaat ook nog steeds de goede kant op, want heb zeker al meer arm en beenspieren gekregen!! Jaja de Braziliaanse bundaaaa ga ik wel kweken dit jaar haha. Wat ook echt leuk is dat de weg heen en terug lopen, omdat ik vaak bekende mensen tegenkom waarmee je een praatje maakt en altijd veel mensen naar me zwaaien omdat je ze kent of dat je ze niet kent, maar alleen maar zwaaien omdat je blond bent haha. Soms ga ik daarna nog even wat drinken in het stadje en neem ik daarna vaak een verfrissende duik in het zwembad.

Verder heb ik elke maandag nog altijd Portugese bijles, waar ik met plezier heenga. Woensdag altijd de Rotarymeeting, waar ik trouwens heen mag gaan wanneer ik zin heb. 1 x in de week na school sporten met school, waar we dan gaan volleyballen/basketballen/voetballen enz. Ook nog steeds het vrijwilligerswerk 1 keer per week, waar ik het onwijs naar me zin heb en het goed met de kinderen kan vinden. Kortom, ik verveel me zeker niet!!

Ik ben al helemaal gewend aan mijn leventje hier, maar geniet nog elke dag. Als ik elke morgen wakker word, mijn ramen open doe, alle palmbomen zie en niet meer hoef te denken: aah hopelijk word het lekker weer vandaag. Want lekker weer is het hier elke dag (met soms een tropische regenbui tussendoor dan;)), zeker nu het zomer word!

Ook in de familie gaat het nog helemaal super en willen me overal mee helpen! Gisteren heb ik de kneepjes van het bbq'en onder de knie gekregen van mijn vader en ik moet zeggen, het lukte aardig :)! Nog even veel genieten hier, want voor dat ik weet ga ik alweer naar mijn 2e familie. 5 december ga ik wisselen (ik weet het, stomme datum... Sinterklaas gaat hem dit jaar denk ik niet worden!), maar er staan al leuke dingen op het programma die ik met hun ga doen. Later vertel ik daar meer over, maar vast en zeker dat ik deze familie onwijs ga missen!!

Voor de foto's weer:https://picasaweb.google.com/101927627393799446617/MijnJaarInBrazilie#

Nu ga ik maar even meehelpen koken!


Veel liefs,
Sophie

  • 14 November 2011 - 13:46

    Sandra:

    Haha jeetje, leuk verhaal, maar ik begin nu zeker toch wel enigzins jaloers te worden op het weer dat je hebt haha. het is hier 6/8 graden ... oftewel al weer tijd voor sjaals en handschoenen. ;) xx

  • 14 November 2011 - 14:17

    Thomaz:

    Churrasco com picanha é a melhor coisa!!!!!! Gosto muito de picanha também. Pena que no jogo, o Corinthians perdeu, mas é ótimo estar em um estádio, é muito legal!! :)

  • 14 November 2011 - 15:02

    Petra:

    Time flies when youy re having fun!! Dat is zeker te merken aan je verslagen...
    Je schrijft nog steeds heel erg leuk en ik vind het knap hoe je het allemaal doet. het zal nog moeilijk zijn afscheid te nemen van je gezin!
    maar ook dat kan je! Ga je ver weg van hen bij je volgende gezin?
    Alle goeds en dikke kus uit een koud maar zonnig NL

  • 14 November 2011 - 17:10

    Hester:

    Heerlijk om weer wat van je te horen, Soof! Zo leuk om te lezen wat je bezighoudt en natuurlijk goed dat je elke dag blijft genieten! Vooral zo doorgaan!
    Ik ga zo maar eens beginnen aan een hollandse winterstampot en de warmechoco, terwijl t mooiste weer van de wereld hebt! Ik gun het je hoor Soof! Hihi, xxxxxx!

  • 14 November 2011 - 19:59

    Mama:

    wat zal papa blij zijn met je "bbq-kneepjes" :)
    leuke, gezellige blog lief! <3

  • 14 November 2011 - 20:55

    Marlouke:

    Leuke Blog Sophie!.
    Je zal Sinterklaas wel niet missen met dat weer. Hier wordt het alweer kouder, en mistig, echt al een beetje Sintweer.
    geniet van alles.
    groetjes
    Marlouke

  • 15 November 2011 - 01:35

    Wen:

    Leuk verhaal soph!!! Je bent lekker aan het genieten daar!!!! Loveu

  • 15 November 2011 - 13:06

    Wil:

    Leuke verhalen allemaal Sophie, geniet er maar van. xxx uit het koude Nederland.

  • 15 November 2011 - 16:15

    Papa :

    Ik verheug me nu al op die lekkere braziliaanse maaltijden die je voor ons kan gaan maken ! en in de zomer kom je terug. Gaan we meteen bbq'en !!!

    Veel liefs xxx

  • 15 November 2011 - 20:25

    Wivien:

    Dit Braziliaanse avontuur is echt aan jou besteed. Je geniet na 3,5 maand nog volop van alles wat op je pad komt. Heerlijk om te lezen. En qua temperatuur wil ik wel met je ruilen, brrrrrrr, koud hier! Veel liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Frutal

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Recente Reisverslagen:

23 April 2012

março e o viagem com minha mae

01 Maart 2012

I LOVE LIFE

04 Februari 2012

DROOMREIS

30 December 2011

ZOMERVAKANTIE

29 November 2011

terugblik na 4 maanden!
Sophie

Actief sinds 29 Jan. 2011
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 34207

Voorgaande reizen:

29 Juli 2011 - 31 Mei 2012

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Landen bezocht: