São Carlos en uitwisselingsweekend - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu São Carlos en uitwisselingsweekend - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu

São Carlos en uitwisselingsweekend

Door: sophieschermervoest

Blijf op de hoogte en volg Sophie

26 Oktober 2011 | Brazilië, Frutal

Hi lieve iedereen!

Dan gaan er zomaar weer 21 dagen voorbij.. Het heeft even geduurd, maar ik heb weer een erg leuke dingen en beleefd en allemaal opgeschreven, dus neem de tijd en ga maar lekker lezen haha

Het weekend van 8 en 9 oktober had ik weer een erg geslaagd weekend met vrijdagavond echt als hoogtepunt. Ik was in het huis van een vriendinnetje met een paar vrienden aan het biljarten, toen ze opeens op het idee kwamen om de muziekinstumenten er bij te halen! Grote muziekinstallatie, microfoon en gitaar. Dat was wat nodig was voor een avond met geweldige jamsessies en natuurlijk veel gedans op Braziliaanse muziek.
Verder natuurlijk Interact waar we naar een kerk zijn gegaan om met de kinderen daar te spelen. Het is deze week de week van het kind. Dus alles staat in het teken van de kinderen nu! Ook de opvang waar ik werk waren alle kinderen de hele tijd hyper, omdat er van alles werd georganiseerd!

Dinsdagavond had ik eerst een tijdje buiten gezeten met mijn muziek en daarna mijn tas gepakt voor São Carlos. Toen ik mijn tas had gepakt kwam er opeens een mismomentje naar thuis omhoog. Daarna bedacht ik me dat ik toen natuurlijk nog gewoon in Nederland was en ik aan het begin stond van het grootste avontuur van mijn leven! Gelukkig was dat mismoment zo weer over! En kon ik niet wachten om Caroline (een andere uitwisselingsstudent uit Nederland) op te zoeken. Haar ouders hadden mij geholpen met het pakken van de volgende bus naar het andere vliegveld toen we aankwamen op São Paulo.
Ze hadden toen al gezegd dat ik hun moest bezoeken. Deze week hadden we alleen maandag en dinsdag school, dus dit was het ideale moment om naar São Carlos te gaan!

Na alles uitgezoekt te hebben met mijn lieve gastvader, moest ik om half 3 al opstaan en heeft Mayara me op de bus gezet. Om 8 uur kwam ik aan in São Carlos en werd ik opgehaald door Caroline en haar gastmoeder. Die dag was het de dag van de kinderen en zijn we naar een park gegaan, wat helemaal in het teken stond van de kinderen. Zelf voelden we ons ook weer helemaal kind door ijsjes te eten, circusoptreden, knutselen, zwemmen en tussendoor ook nog even naar de manicure ;) haha. 's Avonds zijn we met sushi gaan eten met de broer en vrienden van Caroline. Waar we ons buikje meer dan rond hebben gegeten, wat was dat lekker!!

Donderdag konden we lekker uitslapen en heb ik in de middag mee gedaan met de volleybaltraining van Caroline en zijn we 's avonds naar een kookcursus gegaan waar Caroline en Priscilla (gastmoeder) elke week heen gaan. Ik heb onder andere een pannekoek geproefd met banenschil!!, appel, banaan, ui en tomaat haha. Ik heb toch liever de pannenkoeken uit Nederland ;) de pasta's daarentegen waren wel erg lekker!

Vrijdag zijn we vroeg opgestaan en zijn we met een wandeling naar het winkelcentrum gelopen. In Frutal kan je nou niet echt het mode-walhalla van Brazilië noemen, dus nu ik in de grote stad was moest ik het winkelcentrum natuurlijk niet voorbij laten gaan! 's Middags zijn we naar de film geweest met andere uitwisselingsstudenten en voor het avondeten hadden Caroline en ik voorgesteld om lekkere Nederlandse pannekoeken te maken. Ik moet zeggen ze waren goed gelukt! 's Avonds zijn we met een grote groep van uitgeweest en was ook zeker een geslaagde avond.

Zaterdag hadden we een lekker luie dag en regenden het ook, dus hebben we veel afleveringen van de lama's gekeken en weer helemaal bijgekletst over van alles en nog wat. 's Avonds zijn we nog naar een verjaardag geweest van een vriendinnetje van Caroline en zondag was het alweer de laatste dag die we goed afsloten met een lekkere churrasco :). Zondagavond weer terug met de bus en stond mijn lieve gastfamilie me al op te wachten. Ik heb erg genoten deze week en was aan het begin weer echt een beetje raar om de hele tijd Nederlands te praten. Het was leuk om alle ervaringen, avonturen en verschillen tussen Nederland en Brazilië met elkaar te delen. Ik ga er zeker nog een keer terug! De volgende dag hebben me mijn ouders met niet wakker gemaakt voor school en heb ik tot lekker laat kunnen uitslapen!

Dinsdag weer lekker bijgekletst met vrienden en vriendinnen van school en 's avonds ben ik met de rotary meegeweest naar een casalar. Een casalar is een huis waar kinderen van 0 tot 14 jaar wonen die uit huis zijn gehaald, omdat hun ouders aan de drugs/alcohol zittten, misbruikt zijn of slachtoffer zijn van huiselijk geweld. We hebben eten en cadeautjes gegeven en de hele avond met ze gespeeld, gedanst en gezongen. Thuis kregen ze amper tot geen liefde en hier in het huis zijn maar 2 vrouwen die over alle kinderen zorgen. Ik werd de hele tijd geknuffeld en wilden ze me amper loslaten. Was een zeer indrukwekkende avond!

Donderdag was het alweer tijd om mijn tas te pakken, want het volgende reisje stond alweer te wachten. Ik had namelijk zaterdag de oriëntatie met de andere uitwisselingsstudenten van mijn district. Maar ik zou het hele weekend bij een Duits uitwisselingsmeisje slapen die in Uberlandia woont. Die dag zijn we met een Mexicaanse en een Amerikaanse uitwisselingsstudent en andere mensen die terug zijn van hun exchangeyear naar Praia Clube geweest, een groot park met allemaal zwembaden, sportvelden alles erop en eraan. Zaterdag moesten we vroeg opstaan, want we moesten er om 8 uur zijn. Dit was een 'officiële' meeting, dus waren er die dag veel presentatie over de regels van de Rotary, de reizen die je kan maken, de problemen die voor kunnen komen en over Brazilië zelf. 's Middags vooral kenningsmakingsspelletjes gespeeld, pins/visite kaartjes uitgewisseld en vooral veeeeeeeeeeel gekletst over alle ervaringen en belevenissen. Het is een superleuke groep met vooral veel Mexicanen, Duitsers, Amerikanen, Canadezen, Taiwanees, Hongariaan (iemand uit Hongarije ;) ) en alleen ik uit Nederland! Maar ik heb Nederland goed vertegenwoordigd hoor en iedereen wil me al komen opzoeken haha. 's Avonds was het alweer afgelopen en hebben we in Februari waarschijnlijk een lang weekend waar we allemaal leuke dingen gaan doen. Daar kijk ik nu al naar uit :D
Zondag heb ik een hele tour door Uberlandia gemaakt met de familie van Emily en hebben ze me alle hoogtepunten van de stad laten zien! 's Avonds uitgeweest met de Amerikaanse uitwisselingsstudent en maandag aan het eind van de middag ben ik weer veilig aangekomen in Frutal.

Nu lig ik lekker in mijn bedje, dit verhaal te typen en een beetje bij te komen van alle belevenissen die ik deze maand weer heb meegemaakt. Want dat zijn er zeker heeel wat! Mijn vrienden en vriendinnetjes hier vroegen al of ik verdwenen was. Ik heb al bedacht dat ik deze maand veel met vrienden en vriendinnetjes hier en de familie ga doen, want de laatste maand in deze familie gaat al bijna in :( :(, 5 december ga ik wisselen van families. Gelukkig heb ik ook al veel contact met mijn 2e familie en heb er alle vertrouwens in dat het daar ook helemaal goed gaat komen.
Dit weekend gaan we naar familie in Iturama, waar ik veel zin in heb! Weer even wat familytime together, even helemaal uitrusten en weer even helemaal bij te kletsen.

Natuurlijk heb ik ook weer wat foto's gemaakt: https://picasaweb.google.com/101927627393799446617/MijnJaarInBrazilie#

Ook zag ik deze grote quote al een paar keer voorbij komen op Facebook en hij zo toepasselijk, dus wil ik hem graaag met jullie delen!
I am an exchange student. How do you know what is a dream if you never accomplished one? How do you know what is an adventure if you never took part in one? How do you know what is anguish if you never said goodbye to your family and friends with your eyes full of tears? How do you know what is being desperate, if you never arrived in a place alone and could not understand a word of what everyone ...else was saying? How do you know what is diversity if you never lived under the same roof with people from all over the world? How do you know what is tolerance, if you never had to get used to something different even if you didn’t like it. How do you know what is autonomy, if you never had the chance to decide something by yourself? How do you know what it means to grow up, if you never stopped being a child to start a new course? How do you know what is to be helpless, if you never wanted to hug someone and had a computer screen to prevent you from doing it? How do you know what is distance, if you never, looking at a map, said “I am so far away”? How do you know what is a language, if you never had to learn one to make friends? How do you know what is patriotism, if you never shouted “ I love my country” holding a flag in your hands? How do you know what is the true reality, if you never had the chance to see a lot of them to make one. How do you know what is an opportunity, if you never caught one? How do you know what is pride, if you never experienced it for yourself at realizing how much you have accomplished? How do you know what is to seize the day, if you never saw the time running so fast? How do you know what is a friend, if the circumstances never showed you the true ones. How do you know what is a family, if you never had one that supported you unconditionally? How do you know what are borders, if you never crossed yours, to see what there was on the other side? How do you know what is imagination, if you never thought about the moment when you would go back home? How do you know the world, if you have never been an exchange student?

Heel veel liefs!
Sophie

  • 26 Oktober 2011 - 18:22

    Tanya:

    Lieve Sophie,

    Wat een geweldige belevenissen heb je weer meegemaakt. Super om te lezen. De afsluitende tekst is heel mooi en zo waar. Geniet van je verblijf. Een hele dikke knuffel.

  • 26 Oktober 2011 - 20:01

    Jacintha:

    Hee lieve Phie! Ja, wij gaan natuurlijk wel flink achterlopen als je het zoooo druk hebt dat je niet aan je blog toekomt ;-). Nee, grapje hoor, ik vind het juist een heel goed teken dat je zo opgaat in alle avonturen daar. En nu zit ik te wachten op ons skypegesprek. Ben benieuwd of het lukt. Ik verheug me helemaal op Braziliaans met je praten! Abração!

  • 26 Oktober 2011 - 20:12

    Sandra:

    Soof! het klinkt zoo leuk allemaal! Ik zit al helemaal te wachten op mn stage/minor iets wat ik wss ook in t buitenland wil doen. (moet natuurlijk met die studie van me haha) binnenkort gelukkig uitleg en dan op zoek gaan naar vakken iets voor minor (3 maanden ong, vakken volgen bij of deze uni, of ergens in nederland of natuurlijk buitenland) :) super in ieder geval dat je het zo naar je zin hebt en mooi dat je je niet uit t veld laat slaan door kleine mismomentjes! :) nog héél veel plezier met al je drukke weken haha kus! :)

  • 26 Oktober 2011 - 20:39

    Paula Werner:

    Super dat je het zo naar je zin hebt Sophie, ik vind dat zo leuk voor je !
    Een moeilijk momentje af en toe hoort erbij, gelukkig niet te lang.
    Mooie tekst, dat is precies waar het om gaat !
    Geniet ervan, liefs, groetjes

  • 27 Oktober 2011 - 05:26

    Klaas:

    He Sophie, wat leuk om weer te lezen hoe het je vergaat daar in het verre Brazilië. Indrukwekkende quote hoor. Ik snap dat je er veel in herkende. Ik zag ineens hoe warm het daar bij jou is. hier begint het echt al kouder te worden. Lieve groeten uit Ede.

  • 29 Oktober 2011 - 20:40

    Wivien:

    Hi Sophie, erg leuk om je blog weer te lezen! Wat een belevenissen en ervaringen. Je stort je nog steeds overal lekker in en geniet ervan. Een klein dipje op 'n tijd hoort ook bij het leven van een exchange student.
    De quote is een hele mooie toevoeging aan wat je al beschreven hebt in je blog. :-) veel liefs, -x- wivien

  • 30 Oktober 2011 - 15:01

    Theo Rotary:

    Ik denk dat die quote heel veel waarheden bevat. Bij iedere opmerking kun je wel even stil staan.
    Hier schiet het niet echt op maar dat had de uroloog al gezegd. We gaan er voor hoor.
    Leef en geniet.

  • 14 November 2011 - 14:04

    Thomaz:

    Gostei do texto :D , está muito legal a sua passagem pelo Brasil, espero que divirta-se mais ainda. =D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Frutal

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Recente Reisverslagen:

23 April 2012

março e o viagem com minha mae

01 Maart 2012

I LOVE LIFE

04 Februari 2012

DROOMREIS

30 December 2011

ZOMERVAKANTIE

29 November 2011

terugblik na 4 maanden!
Sophie

Actief sinds 29 Jan. 2011
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 34216

Voorgaande reizen:

29 Juli 2011 - 31 Mei 2012

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Landen bezocht: