Eerste week in Brasil - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu Eerste week in Brasil - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu

Eerste week in Brasil

Door: sophieschermervoest

Blijf op de hoogte en volg Sophie

05 Augustus 2011 | Brazilië, Frutal

Tijd voor een nieuwe blog!
Tot nu toe lukt het redelijk om alles bij te houden in mijn boekje:)

Maandag had ik in de avond Portugese bijles bij de counselor (David) en zijn vrouw (Ana Maria). We begonnen met wat kennis over Brazilië, tellen en het alfabet wat me tot nu toe redelijk goed afgaat! Ook heb ik de cadeautjes gegeven en waren er erg blij mee:). Hun zoon Luiz Otavio was er ook, die vakantie aan het vieren was in Frutal maar in Sao Paulo woont. Na de les zijn we uiteten gegaan en heb ik het lekkerste fruitdrankje gedronken die ik tot nu toe heb geprobeerd haha. Het uiteten hier is veel informeler dan in de meeste Nederlandse restaurants. Ze hebben vaak niet eens tafels binnen en overal is muziek en luid gepraat, erg leuk!

Dinsdag waren we vroeg uit op school, dus ben ik met Meira het hele huis doorgegaan en overal briefjes op meubels etc. geplakt met de Portugese vertaling. Zodat ik hopelijk de taal snel onder de knie krijg! Daarna was het siëstatijd: tijd voor een middagdutje! Iedereen slaapt hier sowieso wel een uurtje in de middag. Ik had het niet verwacht meer ik ben ook meestal best wel moe in de middag, dus vind het helemaal niet erg :) Later ben ik met mijn Nivaldo (gastvader) en Matheus (gastbroertje) gaan kijken naar de werkers die hard bezig zijn met het maken van een nieuwe BBQ-plaats in de tuin met alles erop en eraan, toen ik opeens zag dat er ook werkelijk kokosnoten in de palmbomen zaten! Toen ik dat zei, klom Nivaldo vrijwel meteen naar boven (met de ladder, dat dan wel) en hebben we genoten van kokosnootwater en verse kokosnoot! In de avond ben ik met Luiz Otavio nog açaï gaan eten in het centrum! Jaja dat tropische fruit bevalt me wel:)

Woensdag op school heb ik nog een lesje Nederlandse bijles gegeven, maar veel verder dan hallo en bedankt kwamen ze niet haha. Ook was het de hele dag KOUD, dus heb ik een beetje racespelletjes met de broers binnen gespeeld. 's Avonds was de Rotarymeeting, dat was erg leuk! Eerst heb ik een kleine presentatie over mezelf in het Portugees gehouden en daarna de vaantjes uitgewisseld. Ik heb die van Frutal al goed opgeborgen, dus die kan ik niet meer kwijtraken! Na de presentatie kwamen er allemaal mensen naar me toe dat ik goed sprak, dus volgens mij konden ze me in ieder geval verstaan:) Daarna is altijd de gewoonte dat iedereen een zegje kan doen en daarvoor geld geeft aan het goede doel. Bijna alle 'zegjes' gingen wel over de jeugduitwisseling en zeiden allemaal dat ze zo blij waren dat ik er ben. Ook heb ik al kennis gemaakt met mijn 2e gastfamilie. Ze lijken me superaardig en hebben een dochtertje van 2 jaar, een onwijs lief meisje. Aan het einde van de meeting kwam er nog een man naar me toe, dat hij me ook graag in huis zou willen hebben als ik bijvoorbeeld ergens anders problemen zou hebben. Dus ik ben meeeeer dan welkom onthaald!

Donderdag was het opnieuw erg koud en heb ik de hele dag opgetrokken met een paar meisjes uit de klas en 's avonds film gekeken! Een lekker rustig dagje!

Ik zit hier nu al een week en voelt het steeds meer als thuis. Ik voel me echt op me gemak hier in huis en de familie is superlief! Ik heb trouwens ook nog niet eens verteld, dat we 5 dagen in de week een huishoudster in huis hebben die serieus alles doet; van koken, wassen en kleren opruimen. Dus zo rommelig als mijn kamer in Nederland, zal het hier niet worden! Een superlieve vrouw, maar ik weet nog niet wat ik ervan vind.. Ik blijf me altijd wel een beetje bezwaard voelen.. Ook op school vermaak ik me prima, ik heb al echt een paar klasgenootjes waar ik veel mee optrek. Ook uit andere klassen komen mensen naar me toe, die met me willen praten ook al versta ik ze niet haha en als ik langs de klassen loop van de echt jongere kinderen beginnen ze allemaal uitgebreid te zwaaien:) Ik ben bijna een soort van beroemd haha. Ook zijn de leraren superleuk, alles mag en sommige gaan soms mee uit met de leerlingen dus ben benieuwd!!

Het weekend belooft volgens mij ook veel goeds. Vanavond eerst bij een Rotarian eten, die speciaal voor mij een Feijao heeft gemaakt. Het is iets met bonen, het zal vast lekker zijn! Daarna ga ik met een paar klasgenootjes en mensen van een andere school hier naar de Cachaçaria waar je allemaal verschillende soorten drankjes kan proeven! Morgen met de Interact naar een armere wijk hier en gaan we daar iets doen, maar weet nog niet wat. Daar heb ik wel echt zin in en 's avonds naar het centrum en overmorgen gaan we naar een familie toe die ook bij de Rotary zit waarvan de dochter 14 is en volgend jaar al op uitwisseling gaat!! Een onwijs aardig meisje EN geloof het of niet, ik ga PAARDRIJDEN haha. Voor de mensen die me een beetje kennen, heb ik het nooit zo op paarden gehad maar misschien vind ik het hier wel heel leuk haha. Druk weekend maar wel allemaal superleuk!

Ik heb foto's op mijn Facebook staan maar voor degene die dat niet hebben hier een link voor picasaweb:
https://picasaweb.google.com/lh/myphotos

En wat vind ik het leuk om al jullie berichtjes te lezen, blijf dat vooral doen!!!

Dikke kus vanuit de andere kant van de wereld!

Liefs Sophie

  • 05 Augustus 2011 - 20:38

    Frank Buurman:

    Gek dat het daar zo koud is. Het is vlak bij de evenaar.

  • 05 Augustus 2011 - 20:44

    Frank Buurman:

    Wel leuk dat je in Franca zit!

  • 05 Augustus 2011 - 20:53

    Wivien:

    Hoi Sophie, wat ontzettend leuk om je reisverslag te lezen. Je schrijft zo leuk over het leven daar! Het lijkt of je er al weken zit en al aardig je draai gevonden hebt. Fijn dat het je goed gaat. Ik zal je blijven volgen op je blog.
    Wendel heeft het erg naar haar zin in New York, het is eigenlijk te kort maar wel een goed begin van de reis.
    Het afscheid op Schiphol duurde lang en was best emotioneel maar het was super dat er zoveel vrienden en familie waren om haar uit te zwaaien.
    Het skypen de avond daarvoor met jou heeft haar goed gedaan. Ze werd er helemaal blij en ook rustig van. Het was zo leuk om je even te zien en al je enthousiaste verhalen te horen!
    Je gaat nog een hele mooie tijd tegemoet. Het weekend paard rijden, ook een belevenis voor een niet-paarden-fan. Heel veel plezier en goed weekend, liefs, Wivien

  • 05 Augustus 2011 - 20:57

    Theo Van Der Steege:

    Wat een luxe allemaal. Dat is hier maar behelpen zonder werkster.
    Het leven gebeurt veel buitenshuis.
    Dus ook drankjes en eten zoals feijao: wordt omschreven als "de ziel van Brazilie in een pan". Dus smullen maar.
    Je beleefd erg veel in 1 week! Juanma hebben we vandaag van de airport gehaald, helemaal gelukkig. Ben erg benieuwd hoe hij alles ervaart.
    Nou andere keer verder.
    Groeten Theo vd Steege

  • 05 Augustus 2011 - 21:14

    Jacintha:

    Hee lieve Phietje, zoooo, jij verveelt je geen moment geloof ik! Fijn! Hoe vond je de feijoada? Eigenlijk een beetje winters gerecht met al die bonen en vlees, vind je niet? Met farinha? Wat bedoel je eigenlijk met koud: 20 graden of zo? (veel kouder zal het toch niet worden...) Dat is voor jou nu in vergelijking met 30 graden wel koud ja ;-). Zeg, je hebt wel ontdekt dat cachaça zoiets als jenever is hè?, 'aguardente' noemen ze dat ook (vuurwater - en zo heet het niet voor niks! ;-)). Nou, ik hoop maar dat je hier de peren, appels en aardbeien nog lekker vindt wanneer je weer terugkomt! Abraço!

  • 05 Augustus 2011 - 21:26

    Monique Overvliet:

    Oo meis wat ben ik toch trots op jou, wat super gaaf om jou blogs te lezen. En ik snap het wel hoor dat ze helemaal weg van je zijn Hihi. Enne heerlijk toch zo'n huishoudster. Heel veel plezier met al je activiteiten in het weekend. Heel veel groetjes

  • 05 Augustus 2011 - 22:11

    Mama:

    Ha liefie, wat fijn je net even wat langer gesproken en gezien te hebben!! En wat super dat je het zo naar je zin hebt! En dat ze allemaal zo aardig en behulpzaam zijn. Geef de familie en David en Ana Maria maar een hele dikke knuffel van me. Kijk wel een beetje uit met paardrijden? Zoek wel ff een tamme uit! Heel veel huggies en kusjes van ons allebei, xxxxxxxxxxxxxxx Fijn weekend, geniet ervan

  • 05 Augustus 2011 - 22:22

    Marlouke:

    Zo, dus je komt dus helemaal verwend thuis, je kan straks niet meer stofzuigen! Daar zal je moeder blij mee zijn!
    Bij AH verkopen ze coolbest met de smaak acia, ik zal het eens proberen

    Groetjes
    Marlouke

  • 05 Augustus 2011 - 23:24

    Ien:

    Hey Sophie!
    Wat schrijf jij leuk zeg! Volgens mij heb je je draai al wel redelijk gevonden daar! Klinkt allemaal erg leuk en wat fijn dat je je overal zo welkom voelt!
    Die middagdutjes....., heerlijk lijkt me dat!!
    Nou Soof, geniet ervan, komt vast goed!! x ien

  • 06 Augustus 2011 - 10:44

    Eva En Marijn :

    Haai soof

    Echt gaaf dat je daar allemaal van die leuke dingen doet! En dat die mensen daar ook allemaal zo aardig zijn ! Nog veel plezier met paardrijden ;)

    Xxxxxxxxxx eva en marijn

  • 06 Augustus 2011 - 12:22

    Wil:

    Hoi Sophie,
    Harstikke leuk om al je verhalen te lezen. Gaaf hoor!! Geniet ervan.
    xxx Wil

  • 06 Augustus 2011 - 13:22

    Thomaz :

    Que bom que você está gostando de passar esses dias aqui, todos estão muito animados com sua presença ( eu também) , desejo a você muita diversão e também a conquista de aprender português, nós te ajudaremos, quando precisar e só pedir. Thomaz ( Amigo da escola).

    google translation (English):
    Glad you are enjoying these days to spend here, everyone is very excited about their presence (me too), I wish you much fun and also learn Portuguese to conquer, we will help, and when you need just ask. Thomaz (Friend from school).

    Google translation (Nederlands):
    Blij dat je geniet van deze dag om hier door te brengen, iedereen is erg enthousiast over hun aanwezigheid (ik ook), ik wens je veel plezier en ook leren Portugezen te veroveren, zullen we helpen, en als je nodig hebt gewoon vragen. Thomaz (vriend van school).

  • 06 Augustus 2011 - 19:17

    Paula Werner:

    Hé Sophie, Ik geniet erg van je verhalen,wat heb je al veel meegemaakt in die ene week, je klinkt alsof je nooit anders hebt gedaan !! Leuk dat je zo snel Portugees leert en les krijgt.
    Hoe anders is de school en zit je in de hoogste klas ? Het schooljaar duurt wsch tot december en dan zomervakantie ??? Hoe koud is koud bij jou ? Ik ben al weer benieuwd naar je volgende blog! Groetjes !

  • 07 Augustus 2011 - 10:57

    Sarah:

    sooooof! ik ben weer thuis van antwerpen dus we MOETEN echt even snel skypen!!! klinkt allemaal wel heeel leuk (:

  • 08 Augustus 2011 - 19:38

    Maarten Schermer V.:

    Hoi Sophie,
    Wat maak jij veel mee! Nieuwe mensen, nieuwe omgeving, nieuwe taal en ga zo maar door. Ik vind het leuk om te lezen en denk dan wel eens of ik zoiets zelf vroeger ook zou hebben aangedurfd....
    Veel geluk en plezier!
    groetjes, Maarten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Frutal

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Recente Reisverslagen:

23 April 2012

março e o viagem com minha mae

01 Maart 2012

I LOVE LIFE

04 Februari 2012

DROOMREIS

30 December 2011

ZOMERVAKANTIE

29 November 2011

terugblik na 4 maanden!
Sophie

Actief sinds 29 Jan. 2011
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 34217

Voorgaande reizen:

29 Juli 2011 - 31 Mei 2012

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Landen bezocht: