Segunda Semena - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu Segunda Semena - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu

Segunda Semena

Door: sophieschermervoest

Blijf op de hoogte en volg Sophie

11 Augustus 2011 | Brazilië, Frutal

Lieve allemaal,
Ik had weer heel wat in mijn boekje geschreven, dus vond ik het wel weer tijd vinden voor een nieuwe blog!

We gaan terug naar het weekend..
Vrijdagavond gingen we met de familie op naar de feijoada. We kwamen binnen en WAUW, wat een uitzicht. Je kon over heel Frutal uitkijken en het was avond, dus de hele stad was vol met lichtjes. Erg mooi!
Ook waren alle ingrediënten aanwezig voor een geslaagde avond: Braziliaanse muziek, veel eten (feijoada is trouwens niet helemaal mijn smaak, ik zal er verder maar niet op ingaan wat er allemaal in de feijoada zit..) en drank. De caprinha's werden volop gedronken en ik moet zeggen dat deze veel lekkerder is dan die ik eerder heb geprobeerd :)
Aan het einde van de avond heeft Mayara me afgezet bij de Cachaçaria, waar ik weer allemaal nieuwe mensen heb ontmoet. Ook leek het mijn klasgenootjes leuk om me een warm welkom te geven, dus hebben we gedaan of het mijn verjaardag was. Waarna vervolgens heel de bar voor me begon te zingen en ik allemaal gratis cocktails kreeg. ID kaart was niet eens belangrijk haha!

De volgende dag ben ik niet naar de Interact gegaan, omdat ze alleen maar over dingen gingen praten waar ik tot nu toe dan toch niet zoveel van kan begrijpen. Dus hebben we de middag in de keuken gestaan en esfiha's gemaakt. Ze waren goed gelukt!! Aan het eind van de middag zijn we erop uit gegaan met de vriedinnen van Mayara en in de avond had ik met vriendinnetjes bij de bar 'Corneto' afgesproken, waar je pizza's kan eten in de vorm van een cornetto. Ik denk dat ik het toch maar bij gewone pizza's hou.. Maar het idee was in ieder geval wel leuk! Ook heb ik aandacht zeker geen tekort hier, iedereen wil weten waar je vandaan komt of weten al wie ik ben en vinden het helemaal geweldig als ik een beetje Portugees praat!
De muziek is hier trouwens ook echt leuk. Ik zal wel een paar linkjes sturen, dan kunnen jullie ook meegenieten:)
Sowieso dit liedje hoor je overaaaaal:
http://www.youtube.com/watch?v=nPcm23idRpI
een liedje dat de hele dag in je hoofd blijft zitten haha
Ook is Paula Fernandes erg populair, erg leuke muziek!
http://www.youtube.com/watch?v=YBwuoIO2NNk
http://www.youtube.com/watch?v=wn-7jpGEa9U&feature=relmfu

Zondag zijn we eerst gaan lunchen bij mijn 2e gastfamilie, omdat Rodrigo (2e gastvader) jarig was. Was erg gezellig en ik denk nu al dat ik me daar ook zeker thuis kan voelen, ook het huis is zeker niet verkeerd! Na de lunch zijn we doorgegaan naar de boerderij in het echt platteland gedeelte van Frutal, waar de familie ons al stond op te wachten. Na een rondleiding door het huis en wat gepraat moest ik er toch echt aan geloven; boots aan, hoed op en hup, dat paard op! Helaas ging het niet zo vlekkeloos zoals ik het nu beschrijf. Ik heb er ongeveer een kwartier over gedaan om het paard op te komen, daarna wilde het ook niet echt lukken met die touwen om het paard te besturen, maar...... UITEINDELIJK kreeg ik het onder de knie en was het nog best leuk ook. Maar mijn grootste hobby zal het nooit worden haha. 's Avonds zijn we nog uiteten geweest en heb ik lekker sashimi gegeten!

Ook deze week heb ik zeker niet stil gezeten. Portugese bijles natuurlijk, was weer erg leuk. Ik merk dat ik steeds meer begrijp van de taal, maar heb nog een laaaaaange weg te gaan. Ook heb ik met Ana Maria (vrouw van David) afgesproken om volgende week eerder te komen en dan gaat ze meer leren pão de queijo te maken (een soort kaas broodjes dat iedereen hier eet, erg lekker). Ze houd erg van koken net als ik, dus ben benieuwd! Ik ben gaan hardlopen met mijn gastmoeder in een groot park met alleen maar hardlopers, erg leuk want iedereen wilde wel een praatje met je maken. Van een meisje van 7, studenten tot een spierbundel van 60 jaar. Daar ga ik zeker vaker komen! Alleen aan het einde al en helemaal toen we naar huis liepen kreeg ik onwijze buikkrampen en op een gegeven moment kon ik niet eens normaal meer lopen, dus heeft mijn gastmoeder me met de auto opgehaald en heeft me verder erg goed verzorgd. Wel balen, want het is nog steeds niet helemaal over.. (waarschijnlijk heb ik gewoon iets verkeerd gedronken of gegeten!)
Gisteren had ik eigenlijk gymles, maar die ging niet door omdat Brazilië-Duitsland op tv was. Dus gingen die met vriendinnetjes kijken en hebben we Acaï laten bezorgen!! haha het hoeft dus niet alleen pizza te zijn, dat ze op de scooter langs komen. Helaas is het 3-2 geworden. 's Avonds de Rotarymeeting waar ze vierden dat het vaderdag morgen is, dus hadden alle vrouwen een lied gemaakt en gezongen. Ik heb er een filmpje van, dus die zal ik ook even uploaden!
Let niet op mijn film kwaliteiten want die zijn echt bagger haha:
http://www.youtube.com/watch?v=Xud5UUGHJRI

Daarna ben ik nog met Mayara naar Corneto gegaan en hebben we de wedstrijd Corinthians-Santos gekeken. De meeste hier zijn Corinthians fans, dus hoorden je overal clubliedjes op straat. Aan alles merk je wel dat voetbal hier nummer 1 sport is!
Verder heb ik vanmiddag bij het sportveld vlakbij gevolleybald, dat was erg leuk en ga er zeker vaker heen, ook heeft de lerares me al bij haar thuis uitgenodigd om haar family te ontmoeten!! Vanavond is er een festival downtown Frutal met allemaal soorten Braziliaanse dans, ik moet het eerst nog even vragen maar als het mag ga ik daar met vriendinnetjes heen:)

Morgen is het vaderdag en gaan we met z'n allen ontbijten op school en mogen alle vaders ook komen haha en in de avond ook weer naar een feestje toe! Zaterdag tot zondag gaan we met de familie richting Iturama, een dorp hier 2 uurtjes vandaan en ga ik heel de familie ontmoeten! Daar ben ik ook erg benieuwd naar, en heb er zin in!!
Kortom genoeeeeg te doen!
Verder is school ook nog steeds erg gezellig, alleen soms een beetje saai als je er nog niet veel van begrijpt.. Maar ik denk nu al dat ik het moeilijk ga krijgen als ik volgend jaar weer gewoon naar school in Nederland ga, omdat hier echt alles kan in de klas en daar maken we ook volop gebruik van haha.Ook heb ik de klas en de leraren drop laten proeven en de gezichten die je toen kreeg.. ik had er eigenlijk foto's van moeten maken!! Dus die kan ik lekker voor mezelf houden :D de stroopwafeld daarentegen waren zo op!

Bij al die superleuke reacties zaten ook een paar vragen, die zal ik ook even beantwoorden:
@Jacintha: de feijoada vond ik dus niet zo heel lekker en omdat het inderdaad zo koud was die woensdag en donderdag hadden ze dat gerecht bereid. Het is inderdaad een echt stevige maaltijd! Het was serieus echt koud die dagen, als je in het zonnetje stond was het heerlijk. Maar als je er niet in stond was het echt heel koud, ik heb met 2 truien en 3 paar sokken geslapen haha. Inderdaad die Cachaça is sterk! Maar als je er veel ijs bij doet met limoen is het lekker!!

@Linda Chiaradia: jaaa ik lees haar weblog ook en al die verhalen zijn ook zeker niet verkeerd!!

@mv. Werner: ik zit nu in 2e ano, dat betekent het een na laatste jaar! Dat hebben ze expres zo gedaan, zodat ik het hele jaar met hun in de klas blijf en daarmee ook een band op kan bouwen. Ik zit met allemaal 16,17 jarige in de klas :) ook begint ongeveer rond 8 december zomervakantie en moet dan begin februari weer naar school. Maar vlak daarna is carnaval en ze zeggen dat na carnaval school pas echt begint haha!

Als jullie nog meer vragen hebben; blijf ze stellen! Ik vind het alleen maar leuk om ze te beantwoorden :D

De afgelopen 2 weken ben ik echt een beetje door een emotionele achtbaan gegaan met vooral veeel hoogtepunten! Maar toen ik dinsdag zoveel last van mijn buik had en je niet goed kan zeggen wat je voelt denk je wel even aan thuis.. Maar dat wil gelukkig helemaal niet zeggen dat ze het hier niet op je gemak willen stellen, want doen ze meer dan zeker!!
Ik voel me al helemaal thuis en geniet met volle tuigen:D

Hier weer een link naar de foto's:
https://picasaweb.google.com/101927627393799446617/MijnJaarInBrazilie#

Ook vroegen mensen om mijn adres hier:
Nivaldo Leal da Silva
Av. Cel. Delfino Nunes, N. 973
Frutal
Minas Gerais
38.200-000
Brasil

Kaartjes zijn altijd welkom;)

Ik laat snel weer van me horen!!
BEIJOS e ABRAÇOS

  • 11 Augustus 2011 - 22:05

    Eline:

    Lieve Soof,

    Ontzettend leuk om je vanuit dit regenachtige land te volgen! Morgen, als ik in Ierland ben, ga ik zeker naar de Penneys op jouw advies!!!

    Muitos diversão!!!
    (uitspraak op googletranslate is best lastig trouwens)

    XXX

  • 12 Augustus 2011 - 00:46

    Philip:

    Ey soph!
    Klinkt alsof het daar elke dag weer een feestje is:) Haha, had je zowiezo altijd niet echt als een paarden meisje gezien maar wie weet ;) Ziet er wel echt Super vet uit op zo'n mooi paard En al dat eten.. weet echt niet wat ik me er bij voor moet stellen maar klinkt echt super lekker
    Het enigste wat me een beetje tegen valt :) is dat ik nog niks gezien heb over salsa dansen,terwijl dat toch wel een van de eerste dingen is waar ik aan denk bij brazil..
    X

  • 12 Augustus 2011 - 06:33

    Mama:

    Ha lief Phietje! Wat een indrukken allemaal! En vaderdag op school! en komen de vaders dan ook (op de middelbare school?) Je foto's op het paard blijven geweldig!! Elke keer als ik ze zie.... moet ik lachen. Ik hoop dat je buik snel over is!! Ik denk aan je! heel veel huggies en kusjes, xxx mama

  • 12 Augustus 2011 - 09:36

    Maaike:

    Hee Soof,

    Klinkt echt geweldig allemaal! Wat maak jij veel mee zeg en wat leuk om te horen dat de mensen allemaal zo gastvrij zijn!! Ik heb ook erg gelachen om je ervaring met het paard, ook ik ben hier niet zo'n enorme fan van maar dapper dat je het paard hebt getrotseerd:D!! Nou lieve Soof, geniet lekker daar en ga door met het schrijven van je leuke blogs!!

    Knuffel van je nicht!

  • 12 Augustus 2011 - 09:54

    Petra:

    wat een belevenissen; je duikt er helemaal in!! En je foto s en verhalen zijn zeer beeldend... en ja.... als je niet lekker bent wil je t liefst naar huis kruipen. Dat blijft zo tot op hoge leeftijd!
    Ook dat is leren en waarderen
    Succes lieve stoere Soof XXX

  • 12 Augustus 2011 - 11:57

    Papa :

    Lieve Sophie, Super om al je belevenissen te lezen. Leuk voor mij en Sijmen is dat je straks als een echte voetbalkenner terugkomt uit Brazilië ! Morgen komt Joseph Reid een weekje bij ons logeren voor zijn Nederlandse les. Hij komt uit New York en is 16 jaar. Heeft Sijmen ook thuis meer aanspraak !!
    Je zit er al weer 2 weken. Wat gaat de tijd snel. Blijf genieten want het jaar is zo voorbij !! xxxx papa


  • 12 Augustus 2011 - 14:19

    Klaas:

    Wat leuk allemaal Sophie!!! Het is wel een heel bijzondere ervaring voor je. ik heb natuurlijk ook even naar je fotootjes gekeken. Die geven een vrolijke indruk. Knap van je dat je al een paar woordjes Portugees spreekt. Moeilijke taal volgens mij. Al lijkt het -als je je ogen dicht doet wanneer je het hoort- net Nederlands. Maar dan gaat het helaas alleen om de klank. Leuke muziek! Houden ze daar ook van Fado? Nou geniet maar veel daar in de verte en niet al te veel van die (toch ook wel) moeilijke momenten hoor.
    Liefs ook van Toos, Klaas

  • 12 Augustus 2011 - 15:56

    Sandra:

    Hee Soof!
    Leuk verhaal! :)
    Ik hoop dat t inmiddels beter gaat met je buik ;) en idd je fotoos van t rijden zagen er grappig uit :) Wel leuk dat je t alsnog geprobeerd hebt, want idd paardenfan was je niet haha.
    Mocht je t nog vaker doen gaat t vast goedkomen :D (teugels iets korter? :P )
    have fun xx

  • 12 Augustus 2011 - 18:54

    Thomaz:

    Muito legal seus passeios, você está aprendendo bem rápido o português, está indo muito bem!!! Eu também não gosto muito de feijoada kkkk’ :) , bom passeio em Iturama, e qualquer coisa que precisar, pode falar conosco pois iremos te ajudar (:

    Google traslation (English):
    Very cool your walks, you are learning very fast Portuguese, is doing very well! I do not really like feijoada kkkk ':) Iturama good ride, and anything you need, you can talk to us because we will help you (:

    Google translation (Nederlands):
    Erg cool uw wandelingen, bent u zeer snel Portugees te leren, is het heel goed! Ik hou er niet echt feijoada kkkk ":) Iturama goed rijden, en alles wat je nodig hebt, kunt u praten met ons, want wij zullen u helpen (:

    Google translation Japan (brincadeira!) (JOKE!) (GRAP!) :
    !kkkk"Iturama



  • 12 Augustus 2011 - 19:19

    Theo Rotary:

    Die Paula Fernandes kan prachtig zingen, heeft wat van dat weemoedige zoals Maria Rodriguez dat kan. Dat Rotary vrouwen voor vaderdag zullen zingen zie ik hier nog niet gebeuren. Heeft die Rotary Club ook vrouwen in de club? Dan kunnen hun mannen een keer zingen voor moederdag.
    Overigens lijkt het of je in een hotel met zwembad leeft. Heerlijk hoor en vermaak je.

  • 12 Augustus 2011 - 19:25

    Theo Rotary:

    Ik vergiste me in de naam. Het is Amalia Rodriguez uit Lissabon, fado-zangeres nr. 1 van Portugal, helaas leeft ze niet meer.

  • 12 Augustus 2011 - 20:06

    Thomaz :

    Eu gosto da Paula Fernandes, Ótima cantora!!
    Google translation ;) :
    Ik hou van Paula Fernandes, geweldige zangeres!

    I like Paula Fernandes, great singer!

  • 13 Augustus 2011 - 15:17

    Eva:

    Heeeey sooof!

    Dat eerste liedje vind ik echt heel leuk! en die Foto's !!! Dat zwembad en dat super mooie weer... ik ben echt heel jaloers!
    Ik denk dat wij je wel een kaartje gaan sturen (:

    xxxxxxxx

  • 13 Augustus 2011 - 16:00

    Marijn:

    SOOOOOF!!
    dat liedje is zooo leeuk
    en de paardrij foto's =)
    heeel leuk!
    we gaan je zowieso een kaartje sturen

    XXXXXXXXXXXXXXXX

  • 13 Augustus 2011 - 16:53

    Jonne:

    so, lekkere muziek!! het begint helemaal te kriebelen als ik je verhalen over brazilie lees! oeh, en de caipirinha's, die zijn daar inderdaad een stuk lekkerder denk ik!

  • 13 Augustus 2011 - 18:18

    Merel:

    heel leuk lieve soo ik spreek je snel
    liefs

  • 14 Augustus 2011 - 14:04

    Leontien:

    Ben blij dat ik geen docent ben in Brazilië want dan heb je het volgens mij niet makkelijk!
    We genieten van je leuke verhalen en foto's.

  • 14 Augustus 2011 - 20:39

    Wivien:

    Hoi Sophie, wat leuk om al je verhalen te lezen! Een tripje naar Brazilie lijkt mij ook wel wat. Je geeft leuke muziektips, ben ook geinteresseerd in al je eet- en dranksensaties. Kan mij wel voorstellen dat je maag daar wat van slag van raakt maar met alle goede zorg en lieve mensen om je heen kom je daar ook hopelijk weer snel bovenop. Beterschap. En je foto's op het paard met cowboyhoed zijn fantastisch. Blijf schrijven, dan blijf ik je volgen! divirta-se! Wivien

  • 15 Augustus 2011 - 11:21

    Jacintha:

    Ola Phietje! Je had het eerder over een 8-baan... Nou, als ik lees wat je op een dag en in een week allemaal doet, dan lijkt het qua drukte of je in een 8-baan blíjft. Ik hoop dat je ook tijd hebt om af en toe eens even uit te rusten ;-), en dan niet alleen als je buikpijn hebt! Ik moest om je foto's lachen: op dat paard, en dan zo stoer met die hoed. Zo ga je allerlei dingen doen die je hier waarschijnlijk niet zou kiezen. Leuk! Abraço.

  • 16 Augustus 2011 - 23:19

    Naline:

    Hee Sooph!
    Echt een superleuke blog, hahaha ik ben ook geen grote fan van paarden maar die foto's zijn wel héél erg leuk! Hoop voor je dat de buikpijn snel overgaat :( als je ziek bent in het buitenland wil je inderdaad ook niets liever dan naar huis, maarja ik vind dat jij Brazil het komende jaar wel je huis mag noemen ;) dus denk dat het helemaal goed komt als je je in het vervolg misschien niet zo lekker voelt! Hoop snel weer een blog te lezen, ik vind het superleuk om allemaal te volgen, jij in Brazil, Wennie in Amerika en Mayel strakjes in Chili!
    Heeel veel plezier, en dikke kus
    Naline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Frutal

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Recente Reisverslagen:

23 April 2012

março e o viagem com minha mae

01 Maart 2012

I LOVE LIFE

04 Februari 2012

DROOMREIS

30 December 2011

ZOMERVAKANTIE

29 November 2011

terugblik na 4 maanden!
Sophie

Actief sinds 29 Jan. 2011
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 34204

Voorgaande reizen:

29 Juli 2011 - 31 Mei 2012

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Landen bezocht: