3 weken alweer! - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu 3 weken alweer! - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu

3 weken alweer!

Door: sophieschermervoest

Blijf op de hoogte en volg Sophie

19 Augustus 2011 | Brazilië, Frutal

Lieve allemaal,

Waar waren we gebleven..

Ohja donderdagavond ben ik met vriendinnetjes naar een dansfestival in downtown Frutal geweest. Er was van alles te zien. De avond begon met kleine kinderen die net begonnen met dansen tot aan het eind van de avond balletdansen tot vette hiphoppers en breakdancers (jaja die Brazilianen kunnen echt dansen, dat hebben ze maar weer goed bewezen!).

Vrijdagochtend hebben we bij het bakkertje om te hoek ontbeten met net-uit-de-oven gebakken pão de queijso (lekker lekker) en daarna naar school gegaan waar het ontbijt alleen voor de vaders was en wij gewoon naar de les moesten..
's Middags had ik met Mayara afgesproken om mee naar de sportschool te gaan waar zij elke dag heen gaat. We kwamen binnen en een gebodybuilderde, gespierde, donkere man kwam meteen naar ons toe die Mayara altijd helpt en vroeg meteen waar ik vandaan kwam ( want ja ik was veel te weinig gespierd en te blank om voor een Braziliaanse door te kunnen, helaas...) haha. Na een tijdje gekletst te hebben met Mayara als vertaler (nu nog wel) was hij meer dan vastbesloten om van mij een echt Braziliaanse te maken dit jaar te beginnen met de benen en de 'boom-boom'. We begonnen met allemaal lichtgewichten op de apparaten. Maar hij heeft me flink afgebeuld en voelde me best wel stom toen ik stond te zwoegen om alle oefeningen te doen met 5 kilo aan beide benen, terwijl een meisje naast me met 3x zoveel gewicht aan de benen alle oefeningen met gemak deed. Jaja er is nog veel werk aan de winkel maar Washton (de leraar) was erg grappig en is vast besloten om van mij een echte Braziliaanse te maken; als ik maar genoeg rijst en bonen eet, hoognodig even een kleurtje kweek en vooral maar vaak genoeg terug kom komt het het wel goed zei hij. Of het gaat lukken weet ik nog niet maar het is in ieder geval het proberen waard ;)! Aan het einde van de middag zijn Meira, Mayara en ik gaan winkelen en hebben we tulpen voor in huis, een grote fotolijst voor in mijn kamer en cadeautjes voor het familieweekend gekocht.
En in de avond naar de corneto bar!

Zaterdagochtend moesten we vroeg opstaan en zooo ik heb in lange tijd niet zoveel spierpijn gehad haha! In Iturama aangekomen zijn we eerst gaan eten bij oom en tante, daarna door naar Oma waar we zouden slapen en hebben we de hele middag een beetje gechilld met muziek. Vervolgens zijn we naar nog een oom geweest en kwamen er in de avond nog familie bij ons langs. De volgende ochtend zijn we naar de markt gegaan en allemaal lekkere soorten fruit/groenten voor de middag, wannnnt het de andere oma was jarig en het was vaderdag. Dus heel de familie was er en ook al spreek ik nog geen woord Portugees, ik voelde me meer dan welkom! Iedereen probeerde wel een praatje met je te maken. Van beiden kanten een erg warme familie. Ook zeggen mijn gastouders ook al tegen iedereen dat ik 'hun dochter' ben, dus word helemaal opgenomen in de familie! Moe maar voldaan weer naar huis, na een erg leuk weekend in Iturama :D

Ik heb op Facebook al veel contact met de zoon van mijn counselor. Maandagavond had ik weer Portugese bijles en ik zei tegen mijn counselor dat ik veel contact had en me al had gevraagd om hem een keertje te bezoeken in Sao Paulo. Ze waren helemaal enthousiast dat ik dat zei en haalden meteen familiefoto's erbij dat ze ook nog een dochter in Sao Paulo hadden die het vast ook helemaal leuk zou vinden om me te ontmoeten. Ze hadden het over oktober/november, dus daar heb ik al superveel zin in als dat doorkan gaan! Ook hadden we de verrukelijke pão de queijso gemaakt, wat erg populair is in Minas Gerais. Ik heb het recept gekregen, dus ga het jullie zeker volgend jaar een keer laten proeven!

Dinsdagavond toen we terugkwamen van de sportschool werd Mayara gebeld door een klasgenootje dat ze nog veel eten over had van het weekend; of we ook zin hadden om te komen. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen! Dus snel douchen en omkleden. Daar eenmaal aangekomen gingen we gelijk naar boven en bleek dat ze een BBQ op het dak van het huis hadden gebouwd, midden in het centrum met leuke muziek! SUPERVET! Ook werd ik door iedereen erg enthousiast geknuffeld en gekust en waren echt alllllles van me weten haha. Daarna hebben we met z'n alle gekingst en was het ondertussen 12 uur toen de politie aan de deur kwam dat we het feestje moesten afbreken, omdat er teveel geluidsoverlast was.. Helaas, want het was erg gezellig! We werden naar huis gebracht en waren allebei klaar om naar bed te gaan, toen er werd gebeld of we nog naar een ander studentenhuis wilden kom omdat daar nu iedereen was. Dus snel weer omkleden, waar we uiteindelijk daar nog een uurtje zijn gebleven, omdat ik de volgende ochtend natuurlijk gewoon weer om 6uur moest opstaan... Nou dat heb ik geweten ook! Meira komt me elke dag wakker maken en dan blijf ik altijd nog even liggen, maar ik was dus weer in slaap gevallen en werd ik opnieuw wakker gemaakt door Mayara om 5 voor 7 en moest binnen één minuutje alles doen. Volgende keer zorg ik dat ik een sluimer op me wekker zet haha!
Die middag heb ik een tijdje gebasketbald op school en in de avond hoefden we niet mee naar de Rotary, dus ben ik vroeg naar bed toe gegaan.

Verder ben ik elke dag naar de sportschool gegaan, wat ik niet had verwacht maar erg leuk is! Ook kan ik het goed vinden met de leraar die erg grappig is. Hij zei de hele week al dat hij een cadeautje voor me had en ik dacht serieus dat het iets onzinnigs was. Gisteren kwam hij naar me toe en begon te vertellen dat hij sieraden verkocht en zag dat ik veel zilver droeg. Hij vond dat ik altijd zo spontaan en sympathiek overkwam, vond het leuk dat ik zoveel kwam en hoopt dat ik vaak terugkom. Toen haalden hij een echt zilveren kettinkje uit zijn zak. Hij gaf het als aandenken als ik dan volgend jaar terug zou gaan dat ik hem dan niet zou vergeten! Echt superlief, dat bewijst maar weer hoe warm en aardig de mensen hier zijn! 's Avonds heb ik met Mayara gekookt en hebben we lekker bankgehangen.

Vandaag was ik lekker vroeg uit op school omdat de andere een proefwerk hadden, dus ik had ruim de tijd om deze blog te schrijven. Vanmiddag ga ik met vriendinnetjes wat leuks doen, 's avonds uiteten, daarna ben ik uitgenodigd bij een studentenfeestje en daar door naar een bar waar allemaal live-muziek is!
Morgen naar de Interact en 's avonds naar een diner. Ook ga ik waarschijnlijk maandag of woensdag naar Uberaba met Nivaldo en Mayara om mijn visum hier legaal te maken. Dinsdag gaan we met de familie naa São Jose do Rio Preto, omdat Mayara daar voor controle naar het ziekenhuis moet en besloten mijn gastouders er meteen een dagje winkelen van te maken :D.
Verder leek het Nivaldo een leuk idee als ik vrijwilligers werk kan doen bij een kinderopvang waar kinderen zitten van 6 maanden tot 6 jaar. Dat lijkt me helemaal super om met al die lieve, kleine Braziliaantjes te spelen en liedjes zingen. Ook kunnen zij mijn Portugees ook een beetje bijspijkeren, want we zitten nu waarschijnlijk een beetje op hetzelfde niveau haha.
Genoeg te doen dus weer!!:D

Op facebook heb ik wat foto's staan, maar als jullie meer foto's willen zien: https://picasaweb.google.com/lh/myphotos

Ook ben ik Nederland nog lang niet vergeten hoor, ik ben dan wel aan de andere kant van de wereld. Ik denk aaaaaan jullie! Maar ik geniet hier ook volop en dat blijf ik zeker doen, want ik zit hier al 3!! weken; DE TIJD VLIEGT!

Beijos e Abraços
xxxxxxxxxxxxx

  • 19 Augustus 2011 - 16:05

    Thomaz :

    First =D

  • 19 Augustus 2011 - 16:05

    Leontien:

    Kan me voorstellen dat Washton dol op je is; kan me een gespierde Sophie nog niet helemaal voorstellen!
    Het lijkt wel of de dagen in Brazilië meer dan 24 uur hebben; wat doe jij veel op een dag

  • 19 Augustus 2011 - 16:11

    Pleuni:

    Sophie, ik wil aub het recept van pao de queijso, GEVEN!:P
    En het klinkt allemaal supertof wat je meemaakt, wat ben je er druk mee joh! Have fun!!!beijos

  • 19 Augustus 2011 - 16:13

    Mayella:

    Hoi lieve soof,

    Hier een berichtje vanaf de gate waar ik zit te wachten voor mn vlucht naar parijs.
    Het is echt leuk om te horen dat je het zo leuk hebt!!! We gaan snel even Skypen als ik in chili ben.

    Liefs, xxxx

  • 19 Augustus 2011 - 16:15

    Thomaz:

    Super legal seu texto, que bom que você está gostando daqui!!! :)

  • 19 Augustus 2011 - 16:17

    Jonne:

    Hahaha soooof leuk om te lezen! Ben al benieuwd of je net zulke dikke billen en benen hebt als je terugkomt net als de echte braziliaanse vrouwen hahahaha! Het klinkt geweldig daar, have fun!

  • 19 Augustus 2011 - 17:03

    Petra:

    Hey Sophie, weer leuk te lezen wat je meemaakt terwijl Mayella zojuist is uitgezwaaid door de Leidse club vriendinnen en aanpalende ouders. 3 weken weg en het lijkt of je het iedere dag meer naar je zin hebt; zoveel feestjes, etentjes en dan nog sporten als een dolle.. take care!!! Hester is weer thuis! gezellie!!!
    Fijne week
    XXXXXXX
    XXXXX

  • 19 Augustus 2011 - 17:19

    Sijmen:

    Sopp! Super leuk dat je nu fitnesst! Hoop dat je net zo grote spieren krijgt als ik! Alleen kan ik nu niks doen omdat ik geblesseerd ben aan me knie.. Veel plezier nog met alle feesten, en ik kan niet wachten totdat je dat gerecht voor ons kookt volgend jaar! xxx

  • 19 Augustus 2011 - 17:24

    Mama:

    Denk je ook nog een beetje aan je rust :P? Leuke blog weer!! huggies, xxx

  • 19 Augustus 2011 - 21:01

    Theo Rotary:

    Druk, druk, druk. Blijf wel heel hoor, je hebt nog een heel jaar voor je, sprak Theo. Die fitnes zal je goed doen, maar we willen je nog wel herkennen als je terug komt!
    Geniet veel.

  • 20 Augustus 2011 - 19:06

    Hessie:

    Sooofje!
    Klinkt super zeg! Is t normaal om gewoon in een schoolweek naar feestjes te gaan? Nouja, opzich best begrijpelijk, want de lessen waren ook niet heel serieus, dus echt fris hoef je niet te zijn. Klinkt allemaal heel leuk! Ben blij dat je het zo naar je zin hebt en dat je tijdelijke papa en mama je zo verwelkomen en verwennen!
    Ik spreek je snel op skype! Heb me net eindelijk weer ingelogd, was t wachtwoord vergeten en je toegevoegd! Dus komt goed!
    Hele lieve dikke kus en knuffel vanuit Kattuk! Ook van mama, gerrie en lennie!

  • 20 Augustus 2011 - 21:17

    Eva En Marijn:

    Haaaai!!
    Wat super vet allemaal!!
    Heeft die famillie misschien nog plek voor twee andere dochters ?? ;)
    Die foto'' s zijn ook allemaal heeel leuk ! Ziet er super gezellie uit ! Nogg veel plezier op alle feestjes en bbq' s en fitness dingen en alles ! :)

    Xxxxxxx eva en marijn
    P.s we moeten echt een keer skypen !!

  • 20 Augustus 2011 - 21:43

    Sick:

    soph tinuis zal trots op je zijn dat je zoveel fitnest hihi
    veel plezier

  • 22 Augustus 2011 - 19:32

    Anja:

    Ha Sophie,

    We waren dit week-end op een feestje bij Eite en kregen toen allemaal super leuke verhalen van je ouders te horen over jou stoere onderneming. Om eerlijk te zijn had ik dat nooit gedurfd toen ik zo oud was als jij en om nog eerlijker te zijn... ik geloof dat ik het nu nogsteeds niet aan zou kunnen :-) Echte leuk om al je belevenissen mee te kunnen lezen. Een hele goede tijd daar en ik ben benieuwd naar de rest van de verhalen. Liefs, Anja (die van je neef Jochem uit Maastricht :-)

  • 23 Augustus 2011 - 07:17

    Toos:

    Hoi Sophie, wat is het leuk om al je belevenissen te lezen. Wat maak je veel mee. Ik zag je vader en je moeder op de verjaardag van Eite. Ze straalde toen ze over je vertelde. Wat leuk, dat je ook op een paard gezeten hebt. Robin, mijn kleindochter, wil wel graag op paardrijles. Jij dus niet. Fijn, dat je in zo'n leuke familie terecht bent gekomen. Die taal lijkt me erg moeilijk. Geweldig dat je het gaat leren.
    Ik blijf je volgen. Het gaat je goed. Liefs Toos

  • 23 Augustus 2011 - 13:37

    Paula Werner:

    Ha Sophie,
    ik heb net weer met veel plezier je verhalen gelezen ! Wat schrijf je leuk en wat maak je leuke dingen mee. Je boft enorm met die leuke familie. Vraagje : zitten er nog andere Rotary exchangers in " de buurt " ? Waarschijnlijk niet in Frutal, maar wie weet in de provincie ? Het is wel superleuk de 'enige' buitenlandse te zijn, zo krijg je lekker veel aandacht !
    Groetjes !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Frutal

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Recente Reisverslagen:

23 April 2012

março e o viagem com minha mae

01 Maart 2012

I LOVE LIFE

04 Februari 2012

DROOMREIS

30 December 2011

ZOMERVAKANTIE

29 November 2011

terugblik na 4 maanden!
Sophie

Actief sinds 29 Jan. 2011
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 34209

Voorgaande reizen:

29 Juli 2011 - 31 Mei 2012

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Landen bezocht: