1 maand alweer! - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu 1 maand alweer! - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu

1 maand alweer!

Door: sophieschermervoest

Blijf op de hoogte en volg Sophie

28 Augustus 2011 | Brazilië, Frutal

Vrijdagmiddag was ik vroeg uit, ben ik gelijk naar de sportschool gegaan en aan het eind van de middag met vriedinnetjes de stad in gegaan. Toen we met z'n allen naar het huis van een vriendinnetje gingen en ik haar moeder gedag zei, werd ik onthaald met: muito beauitiful! Wat blijkt nou; ze is begonnen met Engelse les om met mij te communiceren. Superlief haha! 's Avonds uit eten bij een visrestaurant, wat ik een lekker stukje vis gemist zeg na elke dag vlees te eten hihi.
Na het eten waren Mayara en ik helemaal opgemaakt en ready (the high heels hebben gelukkig nog even op zich laten wachten..) om voor het eerst uit te gaan in een pub/discotheek.
Eerst nog bij wat mensen langsgegaan en na een lange rij wachten, waren we eindelijk binnen. Je kon meteen wel merken dat ik in het echte binnenland van Brazilië zit waar bijna geen buitenlanders komen: ik werd overlaaaaaaden met aandacht, iedereen in de club wist binnen een uur wie ik was, ik heb de foutste openingszinnen gehoord en soms voelde ik me serieus echt een beetje ongemakkelijk... Ondanks dat, was het wel echt leuk!! Om half 5 vonden we het wel mooi geweest en zijn we naar huis gegaan na een avond die ik niet snel zal vergeten haha.

Zaterdag hebben we allemaal lekker lang uitgeslapen en in het begin van de middag werd ik gebeld door mijn 2e gastvader of ik zin had om met hem mee naar de Roteract te gaan ( soort van Rotaryclub, maar dan voor mensen van 18 tot 30 jaar). Hij spreekt totaal geen Engels, maar in de auto heeft hij langzaam Portugees gesproken en ik met met mijn basis Portugees konden we elkaar goed verstaan. Daaraan merkte ik wel weer dat mijn Portugees wel ech vooruit gaat :D. Daarna zijn we doorgegaan naar de Interact (soort Rotaryclub maar dan voor mensen van 15 tot 18 jaar), wat erg leuk was enhebben ze me al gevraagd om elke week te komen, dus dat ga ik zeker doen! Ook hebben ze me gevraagd om 3 en 4 september mee te gaan naar een grote boerderij hier in een stadje vlakbij om daar dan ook te blijven slapen. Dus daar heb ik nu al zin in! In de avond hadden we family qualitytime en hebben we met z'n allen op een terrasje wat gedronken. Toen we thuis kwamen ben ik om half 9 in slaap gevallen, ik was gebroken!!

Zondag was een lekker rustig dagje met in de middag natuurlijk voetbal en in de avond ben ik naar een dienst van de Maçonaria geweest (dat is een soort club voor wat heb ik heb begrepen, voor wel echt de rijke mensen). Ik begrijp er nog steeds niet wat het nou precies inhoud maar de muziek was leuk en en het was leuk om te zien.

Maandag ben ik vooral bezig geweest met dingen regelen voor het visum hier. Natuurlijk weer naar de sportschool geweest ( jaja, ik hou het nog steeds vol) en 's avonds weer Portugese bijles. Die lessen zijn altijd echt leuk, want ik leer hier supersnel bij en begrijp meer en meer.
Dinsdag was een erg leuke dag, want ik hoefde niet naar school EN we gingen met de familie naar São Jose do Rio Preto. Een grote stad hier 2 uurtjes vandaan. Eenmaal daar aangekomen, merkten je wel dat ik nu echt in een grote stad was: veel hoogbouw,druk verkeer. Mayara, Matheus en ik mochten samen op pad, dus op zoek naar hakken en kleren! Maar makkelijker gezegd dan gedaan, want de mode is hier 'ietsje' anders dan in Europa. Ook zijn de hakken hier mega hoog, dus die zijn nu nog niet voor mij geschikt haha. Ook heb ik mijn eerste bikini gepast en geloof mij: de broekjes zijn echt zo klein als iedereen altijd zegt haha. Toen Mayara in de middag naar de dokter ging, zijn Matheus en ik naar de film geweest en in de avond met z'n allen uiteten. Kortom, een geslaaagd dagje weer!

Verder ben ik deze week druk bezig geweest met mijn visum. Na de laatste kosten betaald te hebben en een (afschuwelijke!) pasfoto te hebben gemaakt zijn we donderdag met nog wat dingetjes voor het visa geregeld en daarna met Nivaldo en Mayara naar Uberaba gereden! Daar aangekomen vond de man de jeugduitwisseling en dat Nivaldo ook bij de federal policia werkt reuze interessant en hebben we daar 2! uur gezeten in plaats van een half uurtje... haha! Daarna hebben ze me nog wat dingen laten zien in de stad en hebben we nog ergens wat gedronken en zijn we daarna weer terug gereden. Was echt een erg gezellig uitje! In de avond ben ik met me gastmoeder hier wezen steppen, maar dan op de Braziliaanse manier. Dat betekent dus VEEL DANSEN en aaaah wat schaamde ik me, wat kan ik niet dansen zeg! Mijn heupen zijn echt planken vergeleken met de anderen hier en we moesten steeds met anderen mensen dansen en bij geen een kon ik goed maat houden... IK SCHAAMDE ME DOOD hahah. Maar ondanks dat was het wel superleuk!! En in iedereen wil al leren te dansen, dus dat komt vast wel goed dit jaar.
Vrijdag weer een vroeg uit op school en heb ik een gezellig middagje met Mayara in Frutal gehad. EN EN EN ik heb mijn hakken gekocht! Gelukkig zitten ze confortabel en zijn niet te hoog, dus hier kan ik voorlopig wel even mee vooruit :). '
s Avonds ben ik gaan omkleden en opmaken bij een vriendinnetje en zijn we naar een bar met live muziek gegaan! :D

In het weekend slaapt hier iedereen altijd tot een uur of 12 uit en daarna gaan we of bij mensen eten altijd met z'n allen thuis koken! Dit keer was het de Nivaldo's specialiteit; rijst met een soort vlees en groenten door elkaar gehusseld, was erg lekker en ik ga het recept nog vragen ;) In de middag ben ik weer naar de Interact geweest. Eerst was de meeting en daarna was heel indrukwekkend, want eens in de maand gaat de Interact naar het arme gedeelte van Frutal toe om een voedselpakket aan een familie te geven. Dat was dus deze keer. We gingen met z'n allen achter in de truck, op naar de familie. Eenmaal daar aangekomen schrok ik best wel; geen verharde paden, kindjes met gescheurde kleren en hele kleine huisjes waar ze dan met z'n acht mensen in wonen. Je hoort/ziet het altijd op tv enzo, maar als je het nu dan echt zo ziet raakte dat me echt! Dan zie je 10 kilometer verder dan waar ik zelf woon een hele andere kant van Brazilië.

Maar Brazilië zou Brazilië niet zijn als er daarna geen feestje was. Dus eerst met nog een aantal mensen van de Interact açaï gegeten en daarna werd ik door een meisje meegevraagd naar een churrasco waar zij heen ging. Daar aangekomen was er veel muziek, gezellige mensen en natuurlijk the famous caiprinha's, wat wil je nog meer?!

Ik had gehoord dat mensen zich afvroegen hoe de omgeving hier nou eigenlijk is. Ik woon zelf in de hoofdstraat, dus als je vanaf mijn huis alleen maar rechtdoor loopt kom je in het echte centrum met alle winkels enzo. Verder is het hier onwijs heuvelachtig. De weg die ik altijd naar de sportschool loop is heuvel af heuvel OP, maar ook echt steile heuvels. Dus de weg naar de sportschool is al meer dan een goede warming-up haha!
Als je Frutal uit rijdt dan heb je een weg, zie je alleen maar hele groteee velden waar ze suiker, anassen verbouwen of grote boerderijen waar allemaal koeien grazen. Ook is het erg heuvelachtig. Ik heb nog niet echt foto's van de omgeving gemaakt, dat doe ik later nog wel een keertje, dan krijgen jullie ook een beter beeld waar ik precies leef ;)

Ik heb weer een paar nieuwe foto's gezet op: https://picasaweb.google.com/101927627393799446617/MijnJaarInBrazilie#

Deze week wordt staan er ook weer leuke dingen gepland en volgend weekend wordt helemaal leuk, want dan gaan we het weekend weg met de Interact! Ik vertel daar over vast snel over als ik weer tijd heb om een nieuwe blog te schrijven. Nu zijn jullie in ieder geval weer even op de hoogte!

Muito abraços e beijos,
Sophie




  • 28 Augustus 2011 - 14:14

    Papa:

    Lieve Sophie, Wat fijn dat je steeds beter portugees gaat praten. Dat kan je verblijf alleen nog maar leuker maken !! Goed ook dat je de armere kant van Brzailie leert kennen. Ga je nog als vrijwilligster werken in het kindertehuis ?? Mooie foto's heb je gemaakt ! En dat dansen... nou ja, laat dat maar aan de brazilianen over !!! Heel veel liefs papa xxxxxx

  • 28 Augustus 2011 - 14:47

    Eva:

    Haaai Soof!
    Ik vond het heeeel om met je geskypd te hebben ...DAT UITZICHT! dat is nog eens chill wakker worden (: en al die leuke uitjes en bbq's en feesten, ik zou daar niet meer weg willen joh! (:
    Veel plezier nog bij je BBQ !

    XXXXXX Muitos Beijos ! (ik weet niet of dat klopt maarja.. (: )

  • 28 Augustus 2011 - 15:27

    Ada:

    Ha lief, ik sluit me aan bij papa! enne.... komt er ook nog een filmpje van het steppen of een foto van de hakken?
    Super trouwens dat je in dat kindertehuis gaat helpen!!
    Huggies, kussies, xxxxxxxxxxxxx

  • 28 Augustus 2011 - 15:50

    Tanya:

    Volgens mij heb je al aardig je draai gevonden. Super hoor. Vooral die verhalen over het dansen zijn erg grappig. Joh, voordat je het weet kun jij ook zo shaken :-).

    Veel plezier op je uitje,
    liefs Tanya

  • 28 Augustus 2011 - 17:56

    Wivien:

    Een maand verder en al zoveel meegemaakt en geleerd. Het Portugees pak je al goed op, dan zal het met het dansen ook wel helemaal goed komen! Je foto's zijn mooi en de mensen zien er allemaal lief en gezellig uit. Muito abraços e beijos,
    Wivien.

  • 29 Augustus 2011 - 11:29

    Jacintha:

    Ha lieve Sophia, ik geloof dat je je werkelijk geen seconde verveelt.... Ik zie het voor me hoe dat daar gaat: in de disco en iedereen die graag je beste vriend(in) wil zijn, maar ook rare dingen toegefluisterd krijgen! En dan schoenen en een bikini zoeken, terwijl alles anders is dan in Nederland. Ai, niet zo eenvoudig. Nou hopen dat die schoenen nog lekker gaan zitten. En je hebt nu dus van dichtbij gezien hoe een arme familie daar leeft. Bizar, wat een contrast met de situatie waar je in leeft hè. In steden als São Paulo of Rio wonen rijk en heel arm soms letterlijk naast elkaar, dan hoef je er geen kilometers voor te rijden om ertegenaan te lopen. Toch is het goed dat je er iets van meekrijgt, want vele miljoenen mensen in Brazilië leven zo. Maar hard is het zeker. Até mais, abraço.

  • 30 Augustus 2011 - 07:39

    Thea:

    lieve Sophie, wat jammer dat een dag maar 24 uur heeft maar wat heerlijk dat je er zo van geniet! Liefs en knuffels, thea

  • 01 September 2011 - 19:34

    Theo Rotary:

    Wat een energie, het is alleen maar hollen! Leuk hoor en de Portugese woordjes rollen er steeds makkelijker uit merk ik. Ga zo door.
    Grote nieuws hier is dat Symen een broer krijgt. Hulde aan je vader en meoder! Doei!

  • 02 September 2011 - 16:20

    Thomaz :

    Legal... :D
    Está sendo muito divertido esses dias com a Sophie, ela está aprendendo português muito rápido, já podemos ter conversas com ela em português. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Frutal

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Recente Reisverslagen:

23 April 2012

março e o viagem com minha mae

01 Maart 2012

I LOVE LIFE

04 Februari 2012

DROOMREIS

30 December 2011

ZOMERVAKANTIE

29 November 2011

terugblik na 4 maanden!
Sophie

Actief sinds 29 Jan. 2011
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 34206

Voorgaande reizen:

29 Juli 2011 - 31 Mei 2012

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Landen bezocht: