Een weekje verder! - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu Een weekje verder! - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu

Een weekje verder!

Door: sophieschermervoest

Blijf op de hoogte en volg Sophie

06 September 2011 | Brazilië, Frutal

Daar ben ik weer!

Zondag hadden we in de middag/avond een feest van de Rotary met natuurlijk... Churrasco! Die feestjes zijn altijd erg gezellig!

Nivaldo had een tijdje geleden al aan mij gevraagd of het mij leuk leek om als vrijwilliger te werken in een soort creche/kinderopvang, omdat ze daar hoognodig mensen nodig hebben en erg aan de grond zitten met het geld. Tuurlijk wilde ik dat! Vorige week vrijdag was ik al wezen kijken en maandag was mijn eerste werkdag. Ik ga werken met kinderen van 4 jaar en wat zijn al die lieve kleine Braziliaantjes lief!! Ik heb een beetje met ze gespeelt en geholpen met eten en drinken. Ook vonden ze mijn ogen, haren superinteressant en het idee dat ik niet goed Portugees sprak maar raar haha!

Op school komen er ook steeds meer mensen bij ons in de klas. De leraren van de publieke scholen zijn het niet eens met de regering en vinden dat ze te weinig geld verdienen, waardoor de studenten nu al 3 maanden geen school hebben. Dus iedereen wil nu naar de privéscholen toe, waardoor het overal een beetje chaos is nu! Mayara werkt nu ook al als invalskracht Engels, omdat ze hoognodig leraren nodig hebben. Ook verbaas ik me nog steeds over dingen op school, bijvoorbeeld: mijn klasgenootjes hadden net een proefwerk gemaakt en we hadden daarna nog 2 uur 'les'. In plaats daarvan hadden ze muziek opgezet en hebben we met z'n allen staan dansen in de klas! Als dat nou toch is in Nederland kon.... :). Ook hebben we deze week seksuele voorlichting gehad op school en dat gaat er ook iets anders aan toe dan in Nederland. Het komt erop neer dat ze zeiden: gebruik dit, dit en/of dit, anders krijg je deze ziektes en toen lieten ze me toch een paar plaatjes zien... Lekker direct maar ze schrikken in ieder geval wel af haha!
Het weekend was errrrrrug geslaagd!

Vrijdagavond ben ik naar de Interact geweest en daarna uit geweest. De volgende dag waren Mayara, Matheus en ik op ons zelf aangewezen. Meira en Nivaldo waren naar Rio Preto om spullen te kopen voor de barbequeplaats en de werkster heeft 2 weken vrij, omdat ze plastische chirugie gaat laten doen. Daar vertel ik later nog wel een keer meer over, want plastische chirugie word hier als heel normaal gezien... Na een heerlijke pasta gemaakt te hebben moest ik snel opschieten/spullen pakken omdat ik met de Interact naar oude, heeeeele oude, mensen ging. We hebben met ze gepraat, veel gezongen en hebben ze volgens mij een leuke middag gegeven. Sommige bejaarden waren zelfs helemaal ontroerd, heel lief om te zien.
Toen ben ik met een vriendinnetje meegegaan, want we gingen met de Interact een weekend naar Lago e Sol!!! Een klein plaatsje aan de Rio Grande, waar veel mensen hun 2e huis hebben staan. Zo ook een rotarian waar we dus met z'n twintigen mochten overnachten. Na dertig minuutjes met de bus waren we er. Douchen, eten, omkleden en het feestje kon beginnen. Wat ze hier veel draaien is funkmuziek: muziek met ERG foute teksten, waar je hele dansjes op hebt en lekker veel met je bumbum mee danst. Dat werd dus ook volop gedaan!

Om jullie een indruk te geven van de muziek:
http://www.youtube.com/watch?v=z7Vi0Re4fDM


Helaas viel de muziek na 2 uurtjes uit. Maar dat was niet het einde van het feestje, want na een tijdje rondgelopen te hebben vonden we vlakbij de rivier een muziekafsluiting en ging het feestje vrolijk verder op straat. Wat ook heel vet was, was dat er bij de rivier allemaal auto's geparkeerd stonden waar mensen volop hun danskunsten showden. Ook is er nog een jongen afgevoerd naar het ziekenhuis, omdat hij heel stom van een bankje was gevallen en z'n schouder had gebroken.. Veel slaap is er die nacht ook niet van gekomen. Zondag hebben we vooral gechilld aan de rivier, gevolleybald, gecruiset met de auto en hebben zelfs ook nog aapjes in het wild gespot! Niemand sprak Engels, dus ik heb vooral geprobeerd Portugees te praten wat me serieus nog best lukte ook :). De middag kreeg ook nog een heftig tintje, doordat er een jongen de hele middag al aan het drinken was en op het eind het leuk vond om serieus een halve fles PURE wodka te drinken, waardoor we 2 uur later dan gepland thuis waren en hij met de ambulance werd opgehaald, omdat hij niet meer kon communiceren. Waaaaaaat een sukkel!

Na een een zeer geslaagd weekend vol avonturen hebben Meira en Nivaldo mij opgehaald. 's Avonds hebben we lekker met de familie buiten in de tuin gegeten, lekker gekletst en zonsondergang gekeken.

Ja, ik kan nu echt wel zeggen dat ik het goede leventje hier leef en vooral erg veeel GENIET van alle dingen die ik mee maak!
Tot de volgende keer maar weer!

Veel liefs,
Sophia Sgggggurmur foet zoals ze me hier noemen

Voor de nieuwe foto's:https://picasaweb.google.com/101927627393799446617/MijnJaarInBrazilie#

@ mw. Werner: ik heb nog geen andere exchangers ontmoet, volgens mij is er aan het eind van de maand een oriëtatieweekend! Dus ik ben ook erg benieuwd om ze allemaal te ontmoeten :)

  • 06 September 2011 - 17:44

    Mayella:

    Sooooooof,
    Wat klinken je verhalen toch weer geweldig! Vooral dat jij gewoon al 1,5 maand 33 graden met zon hebt, en dat terwijl het hier zo koud is. Gelukkig word het duidelijk al lente want de afgelopen 5 dagen hebben we alleen maar zon :)

    Heeeeel erg leuk dat je werkt in een kinderdagverblijf!!! Ik heb de kindjes op de foto's gezien, wat een liefjes!!!!

    Ik ga donderdag naar Valpareiso dus dat word voor mij ook weer wat nieuws dan het plattelands leven hier in Talca.
    Jammer genoeg mag ik niet mee naar Brazilië met mijn klas maar ik ga met mijn gastgezin in de zomervakantie wel naar Argentinië !!!

    Misschien na dit weekend weer een keer skypen!!!!!

    LOVEYOUX

  • 06 September 2011 - 18:23

    Jan Herman:

    Zo fuifnummer. In Brazilië is het leven een feest! Fijn dat het goed met je gaat. Met zo iemand als jij wil iedereen een babbeltje maken. Ik ben benieuwd wanneer ik een gespierde Sophie op de foto zie! Hoeveel baantjes heb je al getrokken, want daar heb ik niks over gelezen.. Het allerbeste en ik wacht je nieuwe blog af! Liefs Jan Herman.

  • 06 September 2011 - 21:49

    Burnie:

    Sooofje! Ik heb nog nooit gereageerd op een van je blogs maar ik lees ze altijd wel heel trouw hoor! ;-) Maar dat wist je! Klinkt super leukjes (alweer haha) Heel leuk dat je met die kindjes werkt! Doe je dat elke week vanaf nu? Ik had gisteren mn eerste schooldag en HET GAAT ER NIET ZO AAN TOE ALS BIJ JOU DAAR haha, echt t is nu al heel veel.. maar t komt goed! Ik vind je foto's ook allemaaal super leuk en je ziet er super fris en fruitig en energiek uit! Brazilieeeee doet je helemaal goed soof haha! :) Ik ben heel blij dat je je zo thuis voelt en dat je echt gewoon ELKE dag iets leuks doet! Je hebt t echt getroffen! :) Spreeek je snel weer op skype chick!

    lovee you very very very much!
    dikke kus naoom

  • 07 September 2011 - 05:51

    Petra:

    Hey lieve stoere Soof, wat een verhaal weer zeg! En tja, ieder haalt er zo uit wat hij/zij aanspreekt... Al die kleine schattige kindjes maar die worden later allemaal groot en ontpoppen zich dan tot die veel te ruim alcohol innemende dansende jongelui hahaha...that s the way the cookie crumbles... Het is niet anders...zo gaat het hier ook. Maar gelukkig zitten er ook zonnestraaltjes tussen al die kids waar ook jij een goed voorbeeld van bent! Straal maar verder en laat iedereen genieten van je warme energie... Veel plezier XXXXXX PS Je blog en reizen werkt aanstekelijk....Hester wil ook weg na haar examen. leuk hoor!

  • 07 September 2011 - 10:15

    Mama:

    Wat heerlijk om weer je verhalen en ervaringen te lezen! En fijn om daarna nog even wat uitgebreider met je gepraat te hebben. Denk af en toe ook even aan de wijze woorden van je Hollands moedertje :P
    kussies, huggies, xxxx

  • 07 September 2011 - 10:22

    Toos:

    Hoi Sophie, wat maak jij veel mee. Knap, dat je zo ver bent, dat je met het portugees ook al uit de voeten kan, omdat niemand engels spreekt. Wat leuk, dat je uitgenodigd bent om voor die peuters te zorgen, tussen het feesten en sporten door. Ik heb laatst een fietstocht gemaakt, hier in de omgeving. Heb ik nu tijd voor.Erg fijn te merken, dat je het zo naar je zin hebt. Ga zo door,
    lieve groeten Toos


  • 08 September 2011 - 01:44

    Paula Werner:

    Ha Sophie, wat heb je het daar geweldig en wat geniet ik daarvan! Ik heb net al je foto' s bekeken, je ziet dat je overal van geniet! Houden zo, en blijf schrijven, het is steeds een feest om je verhalen te lezen.
    groetjes uit de USA ( ik ben net aangekomen in New York , ook best spannend, morgen de stad verkennen)

  • 09 September 2011 - 18:21

    Rotary Theo:

    Wat fijn dat je zo geniet. Een deel van het volk in Br. doet nogal moeilijk volgens ons krantje.
    Het onderwijs is duidelijk anders ingericht dan in NL. Lijkt me voor een jaartje best leuk.
    Groeten van huis tot huis.

  • 11 September 2011 - 15:44

    Marianne De Witt:

    Hi Sophie,

    Het klinkt helemaal fantastisch wat je allemaal beleeft en doet. Wat leuk dat je ook gaat werken met 4 jarigen. Dat je er geschikt voor bent, weet ik zeker! en Eva ook :-).
    We zijn benieuwd naar alle nieuwe avonturen, ervaringen enz.
    Lieve groeten Marianne, Bertus en natuurlijk Eva ( die helemaal enthousiast was om jou op allemaal foto's te zien :-).

  • 19 September 2011 - 22:43

    Thomaz:

    Hahaha gostei da sua aventura pelo Lago e Sol, e também gostei do seu trabalho com a creche pois várias crianças precisa desse afeto e carinho :D, fiquei com dó de você pois o sol é forte e você é muito branca, mas tudo ocorreu muito tranquilo, esta sendo muito bom esses dias com a Sophie, ela é muito simpática!!! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Frutal

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Recente Reisverslagen:

23 April 2012

março e o viagem com minha mae

01 Maart 2012

I LOVE LIFE

04 Februari 2012

DROOMREIS

30 December 2011

ZOMERVAKANTIE

29 November 2011

terugblik na 4 maanden!
Sophie

Actief sinds 29 Jan. 2011
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 34202

Voorgaande reizen:

29 Juli 2011 - 31 Mei 2012

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Landen bezocht: