Melhoras - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu Melhoras - Reisverslag uit Frutal, Brazilië van Sophie Schermer Voest - WaarBenJij.nu

Melhoras

Door: sophieschermervoest

Blijf op de hoogte en volg Sophie

25 September 2011 | Brazilië, Frutal

Boa tarde!

Nu ik vandaag even tijd heb en de anderen in het huis hun dagelijkse siësta'tje houden dacht ik; laat ik er maar waar eens voor zitten om een nieuwe blog te schrijven!

Het enige stomme is dat ik deze week een beetje ben vergeten mijn dingen op te schrijven in mijn boekje, maar dat komt vast wel weer boven drijven als ik eenmaal aan het schrijven ben.
Als eerste: IK BEN WEER HELEMAAL BETER!!! En wil jullie weer onwijs bedanken voor alle beterschapberichtjes, super om te lezen:)

Vorig weekend had ik vrijdag een churrascofeestje met natuurlijk weer veel gezelligheid, muziek en lekker eten. Daarna nog even uitgeweest, maar tot niet te laat. Ik ga nu beter denken aan mijn gezondheid haha;). Dat weekend waren Mayara, Matheus en ik alleen thuis, want Nivaldo en Meira waren naar Iturama omdat opa een erg auto-ongeluk had gehad.. Gelukkig is het allemaal trouwens goed afgelopen en is nu alweer uit het ziekenhuis :)

Zaterdag had ik natuurlijk weer Interact en zijn we daarna doorgegaan naar een sucobar. Die sucobars zijn hier onwijs populair. Bij die bars kan je drankjes en eten bestellen. Je kan dan kiezen uit wel 30 soorten fruit (de helft ken ik niet eens, maar ik probeer steeds een nieuwe uit;)), daarna kan je kiezen of je het met ijs, yoghurt, melk, water wil en kan je daarbij allemaal van die toppings kiezen. Zoals je in Nederland de Starbucks en de swirls hebt, heb je hier dan de sucobars en moet zeggen dat ik dit misschien nog wel lekkerder vind!! Zondag hebben we lekker lang uitgeslapen en heb ik de hele middag aan en in het zwembad gelegen; muziek luisteren, tijdschriftje lezen en natuurlijk het heerlijke zonnetje hier. HEERLIJK! Ik zou geen echte Nederlander zijn als ik niet verbrand was, dus helaas moest ik er ook aan geloven.. Gelukkig viel de schade mee! 's Avonds weer een verjaardag, maar vroeg naar bed want ik ging de volgende dag weer naar school! Het was erg leuk om iedereen weer te zien en zo erg vind ik school hier helemaal niet :D. 's Middags weer gewerkt bij de creche en foto's gemaakt, die ik jullie ook weer snel wil laten zien. Door naar de sportschool en 's avonds Portugese bijles. Maandag is altijd een erg drukke, maar leuke dag.
Dinsdag ben ik in de middag met vrienden geweest en 's avonds vroeg Meira of ik mee zin had een eindje te gaan lopen. Tuurlijk wilde ik dat! We hebben gezellig gekletst over Brazilië en Nederland, de uitwisseling, typische vrouwendingen en natuurlijk in het Portugees! Jaja mijn Portugees begint steeds meer ergens op te lijken :) Woensdag en donderdag ben ik vooral veel met vrienden en vriendinnetjes geweest.

Alleen donderdagavond nam even een andere wending... Ik had in de avond Interact. Eerst een meeting en daarna hadden we een feestje. Ik vermaakte me prima, alleen ik kwam er achter dat ik mijn mobiel was vergeten. Ik zat een beetje te twijfelen of ik een mobiel moest lenen en mijn ouders hier nou moest bellen of gewoon zelf naar huis lopen, want iedereen hier zegt dat het tenslotte een onwijs veilige stad is om te wonen. Uiteindelijk heb ik toch maar voor het eerste gekozen en kwam Meira me ophalen. Toen we vlak bij ons huis kwamen waren er onwijs veel mensen bij op straat en politie. Wij dachten er niet zoveel achter, dus gingen we gewoon naar huis. Het bleek toch iets anders te zijn dan we dachten... Nivaldo kwam een uurtje later binnen met een iets ander verhaal! Wat bleek nou, er was een schietpartij waarbij 1 dode is gevallen en best wat gewonden EN DAT OP 20 METER VAN ONS HUIS!! Nivaldo werkt bij de politie en wist er alles van, nu was ik toch wel nieuwsgierig wat er allemaal speelden. Het blijkt dat er dus al heel lang 2 gangs in Frutal zitten die zich bezig houden met drugs en daar altijd ruzie overmaken. 2 jaar geleden was het veel erger en kon je niet alleen over straat, daarna heeft de politie hier maatregelen genomen en is het dus 2 jaar rustig geweest tot nu dus.. Die nacht heb ik amper geslapen en staat het sowieso vast dat ik nooooit in mijn eentje over straat ga hier! Gelukkig vertelden hij er wel meteen daarna dat ik me echt geen zorgen hoef te maken en dat het voorlopig weer rustig hier zou zijn. Nu besef ik maar weer al te goed dat ik echt aan de andere kant van de wereld ben en dat het hier Brazilië soms iets anders aan toe gaat, dan in mijn eigen vertrouwde stadje Leiden.

Verder ben ik deze week natuurlijk weer naar de sportschool gegaan en de eerste spiertjes beginnen nu al wel een beetje te komen, dus dat is een goed teken!

Vrijdagavond zou ik met vriendinnetjes pizza gaan maken en Rock in Rio kijken. Rock in Rio is waarschijnlijk een van de grootste concerten ter wereld met wereld beroemde artiesten. Uiteindelijk hebben we er helemaal niets van gezien en hebben we spaghetti gegeten haha. We waren nog niet klaar met eten of de zus van mijn vriendinnetje kwam huilend en schreeuwend binnen. Ze kwam erachter dat haar vriendje met andere meisjes had geslapen.... Ze wilden erop uit en wij moesten mee. We gingen met z'n allen de auto in, en gingen rijden. Dat doen heel veel mensen hier trouwens, gewoon de auto pakken en een beetje rondjes rijden door de stad met de muziek keihard aan en een beetje mensen kijken en praatjes met iedereen te maken. Toen we aankwamen bij het plein werd het alleen maar erger, want we zagen haar exvriendje zitten met allemaal meisjes... Dus dat werd nog harder schreeuwen en huilen. Ze deed het raam open en wat ze allemaal zei.. Ik heb hier al wat slechte woorden geleerd en geloof me ik heb ze allemaal wel een paar keer voorbij horen komen ;). Daarna zijn we doorgegaan naar een openbaar feestje en vermaakte ze zich geloof ik al weer prima met andere jongens haha. Uiteindelijk was ik ook 'ietsje' later thuis dan verwacht...
De volgende dag werd ik om 12 uur wakker gemaakt, omdat Matheus een churrasco gaf voor zijn verjaardag en in de avond ben ik naar mijn eerste bruiloft in mijn leven geweest! Dat was ook echt een leuke ervaring. Het is hier normaal als je 25 jaar getrouwd bent, opnieuw te trouwen. Zo ook de ouders van een van de beste vriendinnetjes van Mayara. In de kerk zongen ze allemaal van die hallelujahliedjes, de tekst stond op een groot scherm dus ik zong natuurlijk vrolijk mee. Het was een beetje een gospelidee :) Iedereen had z'n handen in de lucht en er werd veel meegeklapt me de muziek. Er werd meer gezongen dan gepraat en vond echt een leuke ervaring! Ik wil hier zeker wel vaker een keer naar de kerk! Daarna werd er een feest gegeven, met veel traditionele dansen. Die ik zeker later dit jaar vast nog wel een keer ga leren! Toen we thuiskwamen hebben nog een stukje hetsjie hotsjie op Rock in Rio gekeken (haha Red Hot Chili Peppers, iedereen noemt het hier zo!) en daarna moe maar voldaan mijn bedje in gekropen. Vandaag weer lekker lang uitgeslapen en Matheus is jarig, dus moest er brigadeiro gemaakt worden. Dat is het chocoladelekkernij van Brazilië. We hebben voor hem gezongen met lucifers in de taart, kaarsjes hadden we niet hahah.
Verder word voor mij waarschijnlijk vandaag een lekker rustig dagje om weer even bij te komen van deze week vol avonturen! Want ja dat is zeker, ik maak hier dingen mee die ik zeker niet in Nederland zomaar mee zou maken! Nooit gaan dingen hier zoals gepland, maar misschien is dat juist wel het allerleukste van de uitwisseling!!

Ik ga er nu maar weer een eindje aan breien en wil trouwens heeeeel VWO 6 + Sijmen super bedanken voor de onwijs leuke kaart. Hij heeft een mooi plekje op mijn kamer :D echt heel leuk!


Voor weer meer foto's: https://picasaweb.google.com/101927627393799446617/MijnJaarInBrazilie#

Liefs, Sophie





  • 25 September 2011 - 19:37

    Thomaz :

    First :D

  • 25 September 2011 - 19:49

    Thomaz:

    Legal, gosto de ler as suas histórias e suas aventuras aqui no Brasil :) Você já esta falando muito bem o português, fico feliz por isso. =D

  • 25 September 2011 - 20:02

    Papa:

    Lieve Sophie, Wat maak je in een week weer veel mee: "Never a dull moment !! Wat een leuke foto's, vooral ook van die kinderen in het kindertehuis. Fijn je vandaag weer gesproken te hebben !! Geniet van je braziliaanse leventje. WIj kijken uit naar ons eigen Leidse feestje komend weekend....... Drieeeeeeee oktober !!!!! xxxxxxx

  • 26 September 2011 - 11:15

    Eline:

    Lieve soof, wat een avonturen maak je mee zeg! Volgende keer skypen in het Portugees? haha
    kussieee

  • 26 September 2011 - 18:40

    Tanya:

    Hee Sophie, wat goed om te horen dat het weer goed met je gaat. Wat een superweek had je weer. Alleen kan ik me wel voorstellen dat die schietpartij je niet in je kouwe kleren gaat zitten. Heel verstandig van je om toch maar naar huis te bellen terwijl je hier niet van wist. Wat een ontzettend leuke foto's van die kindjes. Wat voor dingen doe je met ze, en kun je je een beetje verstaanbaar maken? Woensdag ga ik met Wivien en Ada wat drinken. Dan zullen we jullie avonturen eens even evalueren :-)
    liefs, tanya

  • 27 September 2011 - 18:29

    Frans:

    Hallo Sophie, je hoort niet zoveel van mij, maar ik volg je verhalen wel, en ik zie dat het allemaal ongelofelijk spannend is! Ik benijd je wel, met al je avonturen daar in Brazilië! Hou je taai, en laat maar komen al die verhalen.
    Lieve groetjes

  • 28 September 2011 - 09:18

    Jacintha:

    Altijd leuk om te lezen waar je allemaal mee bezig bent! Fijn dat je weer beter bent intussen. Ik hoop dat je nu vaker uitrust van alle drukke bezigheden! Wel heel droevig dat het geweld, waar Brazilië helaas ook om bekend staat, zich nu zo dicht bij jullie huis afspeelde dat je niet meer alleen over straat kunt zeg! Enne, waar ik natuurlijk heel benieuwd naar ben: ga je binnenkort ook in het Braziliaans schrijven ;-) ? Até a próxima, abraço!

  • 01 Oktober 2011 - 11:40

    Eva:

    Haaai soof!
    super leuk al die dingen die je daar doet!! En... superchill dat je weer beter bent! Is je zwembad nu al af? of mag je er nu wel gewoon liggen?
    Ik ga zo naar de stad (1 oktober ! ). maar eerst ff hockeyen ! .. het is hier trouwens ook echt best heet.! ik wil ook een zwembad in me tuin!
    (:

    Nou doeeeegg!

    Xxxxxxx

  • 02 Oktober 2011 - 18:20

    Hanneke:

    Lieve Sophie,

    Wat een belevenissen! Je moet het allemaal wel opschrijven anders vergeet je de helft.
    Wat leuk om zo op de hoogte gehouden worden.
    Fijn te horen dat je weer helemaal beter bent. Oververmoeidheid door alle nieuwe dingen die je meemaakt speelt dan parten. En natuurlijk wil je niets missen. Dat zou ik ook hebben. We leven tenslotte maar een keer zo en dit jaar is een jaar vol leuke dingen en dingen en situaties om veel van te leren.
    Jaap en ik ' smullen' van je bloc.

    heel veel liefs en dikke zoenen,

    Hanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Frutal

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Recente Reisverslagen:

23 April 2012

março e o viagem com minha mae

01 Maart 2012

I LOVE LIFE

04 Februari 2012

DROOMREIS

30 December 2011

ZOMERVAKANTIE

29 November 2011

terugblik na 4 maanden!
Sophie

Actief sinds 29 Jan. 2011
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 34208

Voorgaande reizen:

29 Juli 2011 - 31 Mei 2012

Uitwisselingsjaar met de Rotary!

Landen bezocht: